Miért kápózzunk? - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


A kápó fő funkciója az, hogy az ukulele hangolását tudjuk egy mozdulattal megváltoztatni, hiszen az ukulelére csíptetve máris magasabban szól minden húr. Ez azért jó, mert ha bizonyos akkordmenetet, dalkíséretet megtanultunk, amelynek esetleg bonyolult az ujjtechnikája, és másik hangnemben szeretnénk játszani, akkor nem kell elölről, vagyis nulláról felépítenünk a dalt egy másik hangnemben, hanem a kápót felcsíptetve máris tudjuk a megszokott "fogásformákkal" játszani ugyanazt a dalt.

Az egyszerűség kedvéért vegyük az alábbi videón látható példát: az In My Life című dal eredetileg A-dúrban íródott, és én ezt G-dúrban dolgoztam fel, ami egész egyszerűen azt jelenti, hogy egy nagy szekunddal (vagyis két bunddal) lejjebb játszom a dalt az eredeti felvételhez képest. Mit tehetek ilyenkor, ha mégis az eredeti hangnemben szeretném megszólaltatni ezt a remek kis nótát? Két választásom van. Az egyik: elkezdem elölről felépíteni, feldolgozni, ami azért nehéz és időrabló, mert szó szerint a nulláról kell kitalálni a fogásokat, dallamot, átvezetéseket, szóval mindent, ami a dal szóló ukulelés feldolgozásához szükséges. Gondoljunk csak bele, az A-dúr és a G-dúr közötti különbségbe, hol fogjuk le az ukulelét, hová tesszük az ujjainkat:

És így tovább, a G-dúros kezdésnél használt összes többi akkordot is egy nagy szekunddal magasabb akkordra kell cserélnem, vagyis a G-dúrban megszokott kéztartást, ujjtartást és -mozgatást teljes egészében le kell cserélnem, ha A-dúrba át szeretném transzponálni a dalt. Itt jön a képbe a második megoldás, a kápó használata: bundonként fél hanggal tudjuk feljebb csúsztatgatni az ukulele hangolását, ami azt jelenti, hogyha a második bundra tesszük a kápót, akkor ugyanazzal a kéztartással tudom A-dúrban játszani a dalt, amit a G-dúros feldolgozásban már megtanultam. Kicsit máshogyan fogalmazva: ha a G-dúr formuláját (0 2 3 2) fogjuk le úgy, hogy a második bundon van a kápó, akkor valójában egy A-dúr akkordot hallunk! És ez igaz minden akkordra, vagyis a D-dúr (2 2 2 0) valójában egy E-dúr lesz. A kápó felhelyezésével persze az akkordok hangzása is kicsit módosul, hiszen nem ugyanazt az A-dúrt fogjuk hallani: kicsit másként szól, ha kápó nélkül lefogjuk a 2 1 0 0-át és a második bundon kápózva lefogjuk a 0 2 3 2-t, ami nem zavaró, sőt elértük a célunkat, hiszen a megtanult, hetek vagy hónapok óta rögzült ujjmozdulatokat tökéletesen alkalmazhatjuk úgy, hogy közben a dal immár a kívánt, magasabb hangnemben fog megszólalni.

Azzal együtt, hogy a kápó hasznos, a használatával nem szabad hagynunk, hogy ellustuljon az agyunk, kezünk, vagyis kápó nélkül is érdemes gyakorolni a transzponálást, és persze legyen benne a kápó az ukuleletokunkban, mert bármikor jól jöhet: közös zenéléshez, gyakorláshoz, bonyolultabb dolgok azonnali transzponálásához.

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/miert-kapozzunk

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2021-07-18
A Lanikai MA-P típusú ukulele a harmadik ananász alakú ukulele, amelyhez szerencsém volt, és kipróbálhattam az elmúlt években. A test formája és mérete szinte teljesen ugyanolyan volt mindháromnál, a különbség a használt anyagban és a...

Gáll Tamás 2022-11-15
Egy kedves és egyszerű svájci gyerekdalt szeretnék nektek megtanítani ukulelén, amelyhez Csukás István írt magyar szöveget. Igaz nem az egészhez, csak ahhoz a részéhez, amely a felvételen is hallható, és amely egyébként a Ringató könyvei közül...

Gáll Tamás 2013-03-25
Nem gondoltam, hogy mostanában pont egy basszus ukulelét fogok kipróbálni, de ma megadatott! Az Ethnosoundból érkezett egy hívás a titkos vonalon, hogy most vagy soha, így a hatalmas hóesés ellenére odavágtattam munka után, és a kezembe foghattam azt az ukulelét, amit...

Gáll Tamás 2019-09-10
Az elmúlt sok-sok év tapasztalatai alapján összeszedtem néhány gondolatot, amelyeket egy rendhagyó videó keretében szeretnék veletek megosztani. Azért rendhagyó a videó, mert ezúttal csak néhány véletlenszerű akkord fog benne megszólalni - vagyis nem...

Gáll Tamás 2023-01-02
Először is ukulelézésben gazdag boldog új évet kívánok mindenkinek! Remélem, mindenkinek jól teltek az elmúlt napok, és a szilveszteri fáradalmakat kezditek kiheverni . Legyetek szívesek megengedni, hogy az új évet egy kisebb fejlesztés bejelentésével...

Gáll Tamás 2023-05-26
A tavalyihoz hasonlóan idén is megkeresett David Chen, aki a 2023-as shanghai ukulelefesztiválon történő virtuális részvételre hívta meg a magyar ukulelés közösséget. Természetesen bárki mehet személyesen is, de nagyobb valószínűséggel a legtöbben...

Gáll Tamás 2018-09-07
A kezdőknek szóló bejegyzéssorozatunk mostani részében az A-mollt tanuljuk meg. Az A-moll a C-dúrhoz hasonlóan nem nehéz akkord, lejátszani és megjegyezni is könnyű. Ahogy minden akkornak, az A-mollnak is több lefogási módja létezik, mi most a legegyszerűbbet tanuljuk meg,...

Gáll Tamás 2015-07-22
Egy ideje egy Moulin Baton Rouge V1-S Royal szoprán ukulelét nyúzok. Ez a márka viszonylag újnak számít Magyarországon (én legalábbis korábban nem találkoztam vele itthon). Bár én a Lanikait és a Kalát részesítem előnyben, de az általam tesztelt Baton...

Gáll Tamás 2022-02-20
Régóta készülök arra, hogy Johnny Cashről írjak blogbejegyzést, illetve feldolgozzak tőle egy számot (aztán lehet, hogy többet is fogok). Szerintem ő az a dalszerző, előadó, akiről mindenki kellett, hogy halljon akár szereti a zenéjét, akár nem. Élete megérne egy...