Miért kápózzunk? - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


A kápó fő funkciója az, hogy az ukulele hangolását tudjuk egy mozdulattal megváltoztatni, hiszen az ukulelére csíptetve máris magasabban szól minden húr. Ez azért jó, mert ha bizonyos akkordmenetet, dalkíséretet megtanultunk, amelynek esetleg bonyolult az ujjtechnikája, és másik hangnemben szeretnénk játszani, akkor nem kell elölről, vagyis nulláról felépítenünk a dalt egy másik hangnemben, hanem a kápót felcsíptetve máris tudjuk a megszokott "fogásformákkal" játszani ugyanazt a dalt.

Az egyszerűség kedvéért vegyük az alábbi videón látható példát: az In My Life című dal eredetileg A-dúrban íródott, és én ezt G-dúrban dolgoztam fel, ami egész egyszerűen azt jelenti, hogy egy nagy szekunddal (vagyis két bunddal) lejjebb játszom a dalt az eredeti felvételhez képest. Mit tehetek ilyenkor, ha mégis az eredeti hangnemben szeretném megszólaltatni ezt a remek kis nótát? Két választásom van. Az egyik: elkezdem elölről felépíteni, feldolgozni, ami azért nehéz és időrabló, mert szó szerint a nulláról kell kitalálni a fogásokat, dallamot, átvezetéseket, szóval mindent, ami a dal szóló ukulelés feldolgozásához szükséges. Gondoljunk csak bele, az A-dúr és a G-dúr közötti különbségbe, hol fogjuk le az ukulelét, hová tesszük az ujjainkat:

És így tovább, a G-dúros kezdésnél használt összes többi akkordot is egy nagy szekunddal magasabb akkordra kell cserélnem, vagyis a G-dúrban megszokott kéztartást, ujjtartást és -mozgatást teljes egészében le kell cserélnem, ha A-dúrba át szeretném transzponálni a dalt. Itt jön a képbe a második megoldás, a kápó használata: bundonként fél hanggal tudjuk feljebb csúsztatgatni az ukulele hangolását, ami azt jelenti, hogyha a második bundra tesszük a kápót, akkor ugyanazzal a kéztartással tudom A-dúrban játszani a dalt, amit a G-dúros feldolgozásban már megtanultam. Kicsit máshogyan fogalmazva: ha a G-dúr formuláját (0 2 3 2) fogjuk le úgy, hogy a második bundon van a kápó, akkor valójában egy A-dúr akkordot hallunk! És ez igaz minden akkordra, vagyis a D-dúr (2 2 2 0) valójában egy E-dúr lesz. A kápó felhelyezésével persze az akkordok hangzása is kicsit módosul, hiszen nem ugyanazt az A-dúrt fogjuk hallani: kicsit másként szól, ha kápó nélkül lefogjuk a 2 1 0 0-át és a második bundon kápózva lefogjuk a 0 2 3 2-t, ami nem zavaró, sőt elértük a célunkat, hiszen a megtanult, hetek vagy hónapok óta rögzült ujjmozdulatokat tökéletesen alkalmazhatjuk úgy, hogy közben a dal immár a kívánt, magasabb hangnemben fog megszólalni.

Azzal együtt, hogy a kápó hasznos, a használatával nem szabad hagynunk, hogy ellustuljon az agyunk, kezünk, vagyis kápó nélkül is érdemes gyakorolni a transzponálást, és persze legyen benne a kápó az ukuleletokunkban, mert bármikor jól jöhet: közös zenéléshez, gyakorláshoz, bonyolultabb dolgok azonnali transzponálásához.

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/miert-kapozzunk

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2019-06-05
Ukuleletalálkozóra invitálunk Benneteket nagyon sok szeretettel, Kedves Ukulelések, és azokat is várjuk, akiknek esetleg nem volt még ukulele a kezében, de érdeklődik a zenetanulás és az ukulele iránt. A találkozó célja, hogy minél többen összejöjjünk,...

Gáll Tamás 2018-07-26
Izgalmas volt a történelmi workshop szervezése, hiszen ez volt Magyarországon az első olyan workshop, amelyet egy világszinten is elismert ukuleleoktató vezetett. Nem is tudom, hol kezdjem az élménybeszámolót, mert még annyira az események hatása alatt vagyok. Először is a workshop elején...

Gáll Tamás 2019-12-10
Őszintén szólva kissé irigykedve néztem azokat a videókat, amelyeknen a zenészek profi mikrofonba beszélnek vagy énekenek, és a hangszerük is jól hallatszik. Én is régóta szerettem volna olyan felvételeket készíteni, amelyeknek a hangminősége is kifogástalan,...

Gáll Tamás 2020-02-24
Azt szoktam mondani, hogy aki tudja az F-dúrt, tudja a D-mollt is. Persze kicsit túlzás ez az állításom, de annyiban igaz, hogy az F-dúr kiváló kiindulási alap, amelyhez egy jól lapítható gyűrűsujjat társítunk, és a második húr második bundjára...

Gáll Tamás 2021-07-18
A Lanikai MA-P típusú ukulele a harmadik ananász alakú ukulele, amelyhez szerencsém volt, és kipróbálhattam az elmúlt években. A test formája és mérete szinte teljesen ugyanolyan volt mindháromnál, a különbség a használt anyagban és a...

Gáll Tamás 2017-02-28
Nagyon régen készítettem már "együttakkordozós" videót, de most felvettem néhány dalt, amelyek közül elsőként a Herman's Hermits régi slágerét szeretném megmutatni ukulele (pontosabban banjolele) kísérettel. Ezzel a dallal kiválóan gyakorolhatnak...

Gáll Tamás 2015-11-19
Máris dekódolom a címet: a Kala nyolchúros, koafából készült, tenor méretű ukuleléjét jelzi ez a nagyon hosszú típusmegjelölés. Érdekes érzés volt először végigpengetni nyolc húrt ráadásul úgy, hogy az egyik közülük...

Gáll Tamás 2024-03-27
A blog indulásakor - 2010-ben - azt tűztem ki célként, hogy az ukulelét, ukulelézést minél több emberrel megismertessem, és ezen keresztül megmutassam, milyen öröm rejlik a zenében és a zenélésben. Remélem, hogy az azóta eltelt időben egyre több...

Gáll Tamás 2015-11-19
Máris dekódolom a címet: a Kala nyolchúros, koafából készült, tenor méretű ukuleléjét jelzi ez a nagyon hosszú típusmegjelölés. Érdekes érzés volt először végigpengetni nyolc húrt ráadásul úgy, hogy az egyik közülük...