Hosszú idő után újra vendégbejegyzés következik, mégpedig nem is akármilyen. Néhány hónappal ezelőtt a Magyar Ukulele Klub Facebook-csoportjában láttam meg egy gitáros-ukulelés kolléga, Gyuri bejegyzését, aki olyan szerencsés volt, hogy a világ egyik legjobb ukuleléit készítő gyárat, a Kamaka műhelyét tudta meglátogatni.
Írtam is neki, hogy érdeklődjek a részletek felől, mert természetesen nagyon felkeltette az érdeklődésemet a története. Gyuri volt olyan kedves, hogy egy hosszú szöveges, képes, videós élménybeszámolóval lepett meg. Fogadjátok szeretettel:
"Nehéz lenne megmondani, hogy a Somewhere Over the Rainbow vagy az 50 első randi című film indította-e el nálam a hawaii kultúra iránti érdeklődésem és szeretetem. Az ukulele mint a hawaii kultúra ikonikus hangszere ennek az érdeklődésnek a központi elemévé vált, mivel amatőr zenészként, gitárosként mindig is az egyik legvidámabb és legkedvesebb hangszernek tartottam. Azt sem tudom megmondani, hogy mikor fogalmazódott meg bennem az a rögeszme jellegű döntés, hogy én egyszer eljutok Hawaii-ra, és hazahozok onnan egy ukulelét. Hawaii-ra eljutni nem egyszerű, nem olcsó, ezért az utazás nagyon sokat váratott magára. Kerestem a megfelelő alkalmat, és mi lehetne jobb alkalom annál, minthogy miután elvettem a világ legnagyszerűbb nőjét, a világ egyik legnagyszerűbb helyére menjünk el nászútra. És ha már eljutottunk oda, miért ne látogassuk meg a talán leghíresebb, legnagyobb múltú hawaii ukulelekészítő műhelyt, a Kamaka műhelyét Honoluluban, Oahu szigetén.
Kis feleségem, Flóra és én
A gyárlátogatás
A legtöbb nagynevű hawaii ukulelemárka (azaz a híres "3 K": Kamaka, Kanilea, Koaloha) ingyenes műhelylátogatást szervez az érdeklődőknek, melynek során az ukulelekészítés egész folyamatát a fa tárolásától és megmunkálásától kezdve a kész ukulele első behangolásáig és minőségellenőrzéséig bemutatják. Honolulun, ahol a mi szállásunk is volt, a Kamakanak és a Koalohanak van műhelye, ezért mindkét helyre bejelentkeztünk műhelylátogatásra. A Koalohánál ugyan beengedtek minket az előtérbe, de a covidra való tekintettel a műhelylátogatás szünetelt, ezért sajnos nem tudtuk megnézni, hogy hogyan készülnek a Koaloha hangszerek. A Kamakánál viszont minden nap 11 órakor kezdődik a műhelybemutatás, és a házigazda, aki megmutatja a folyamatokat, nem más mint Fred Kamaka Jr. akinek a nagyapja kezdte el az ukulelekészítést, és akinek a nevéhez köthető a cég alapítása is. A mi turnusunkban a világ minden tájáról (Németország, Amerika, Mexikó, Japán, Portugália és persze általunk Magyarország) körülbelül 15 látogató vett részt. A műhely előterébe lépve a családi vállalkozást felvirágoztató Kamaka-testvérekről készült képek üdvözölnek minket a szemközti falon, és rögtön előttünk egy pultban rendkívül régi, antik Kamaka hangszereket csodálhatunk meg. Pár perc várakozás után Fred egy rövid prezentációt tart nekünk az ukulele történelméről, és arról, hogy a Kamakának milyen szerepe volt a hangszer fejlődésében és elterjedésében.
Néhány érdekesség az ukulele és a Kamaka történetéből
Samuel Kamaka Sr. (1890-1953) fiatal korában neves hanszerkészítőktől tanulta el a húros hangszerek készítésének csínját-bínját, emellett tehetséges zenész is volt. Több mindenben kipróbálta magát, volt farmer és tengerész is, míg 1916-ban végül Hawaii otthonának pincéjében megalapította a “Kamaka Ukulele and Guitar Works” céget azzal a szándékkal, hogy megalkotja a legjobb ukulelét. Samuel eleinte heti 12 ukulelét készített kézzel, és nagy odafigyeléssel és türelemmel dolgozott azon, hogy a hangszerei kiemelkedő hangon szólaljanak meg. A minőségi ukulelére nagy volt a kereslet, így 1920-ban már Honoluluban volt üzlete két alkalmazottal. Az 1920-as évek közepéig a ma ismert Ukulele formánál egy jelentősen vékonyabb test volt jellemző a hangszerre. A 8-asra emlékeztető mini gitár formát megreformálva valamikor az 1920-as évek közepén hozta létre a ma már klasszikusként ismert pineapple, azaz ananász formát, amit 1928-ban szabadalmaztatott is. Az ukulele egészen 1950-ig egy igen keresett és közkedvelt hangszer volt, azonban a rock & roll megjelenésével az érdeklődés inkább a gitárok és az elektromos gitárok irányába terelődött.
Azonban a Kamaka Ukulele cég kitartott, és továbbra is folytatta az ukulelekészítést. Samuel Kamaka Sr. halála után fia, Samuel Kamaka Jr. vette át a vállalkozást, és elkötelezte magát az apja által megalapított hagyományok és minőség folytatása mellett. Az ő irányítása alatt a Kamaka ukulelék továbbra is kiváló minőségükről és egyedi hangjukról maradtak híresek. Az ukulele és a Kamaka egyaránt jelentős népszerűségre tett szert a 20. század második felében különösen a hawaii zene népszerűségének növekedésével. Az ukulele egyedi és vidám hangja sokakat vonzott, és a hangszer számos híres zenész és előadó kedvence lett. Az ukulele már nemcsak Hawaii-on, hanem világszerte népszerűvé vált, és számos zenei stílusban - beleértve a popot, a folkot és a rockot is - szerepet kapott.
Érdekességképpen megemlíteném, hogy például Adam Sandler kérésére a Kamaka család készítette el az "50 Első Randi" című filmben használt ukulelét (Sandler egyedi specifikációja alapján), de például a tavalyi évben nagyot ment Kevin Bacon 64. életévét megéneklő videóban: ő is egy Kamakán játszik. Illetve, ha valaki valaha is rákeresett az ukulele szóra YouTube-on, biztosan találkozott már Jake Shimabukuro nevével, aki Kamaka nagykövetként a saját custom Kamaka hangszerén játszik. Talán a leghíresebb videó róla ez a Ted előadáson eljátszott Bohemian Rhapsody-feldolgozás.
Miért olyan különlegesek a Kamaka ukulelék?
A Kamaka mái napig a Kamaka család tulajdonában van, és ha belegondolunk, hogy mennyi válságot, zeneipari átalakulást, trendet élt túl, ezt szerintem nagyon kevés vállalkozás mondhatja el magáról. Az ukulelék elkészítéséhez kiemelkedő minőségű koafát használnak, amely alapvető szerepet játszik a hangzás és a kinézet tekintetében. A koafa Hawaii őshonos faja, és elméletileg csak Hawaii-on lelhető fel, máshol nem sikerült meghonosítani. Éppen emiatt ritkaságnak számít, és ennek megfelelően az ára sem alacsony. Az egyedi, sötétbarna és vöröses árnyalatú fa különleges textúrája és szép szálhúzása miatt különösen vonzó és egyedi megjelenést kölcsönöz az ukuleléknek. Emellett a koafa rendkívül rezonáns és könnyű, amely hozzájárul a hangszer tiszta és meleg hangzáshoz.
A Kamaka ukulelék készítői nagy gondossággal válogatják ki a legjobb minőségű koafát a hawaii erdőkből, és mielőtt hangszerkészítésre használnák a kivágott fákat, 4 évig szárítják azokat, hogy biztosítsák a kiváló hangzást és a hosszú élettartamot. Ha ez nem lenne elég különleges: a fa kivágásától az első felhúrozásig csak és kizárólag hawaii alapanyagokkal dolgoznak csak és kizárólag hawaii kezek. Hogy mit és hogyan, lehet, hogy jobb, ha videóban megmutatni . Íme:
Egy örök élmény
A Kamaka-műhelyben eltöltött 45 perc alatt az ukulelekészítés minden csínját-bínját megismerhettük. Nincs titkos recept, nem rejtettek semmit véka alá, mert a Kamaka hangszerek értékét és minőségét nem trükkök vagy különleges kezelési módszerek adják, hanem a több mint 100 éves tapasztalat - melyet végig elkísért az innováció -, és az a hangszerekre ráfordított idő, odafigyelés és törődés, amit a műhelyben a saját szemünkkel láthattunk. Egy Kamaka ukulele nem olcsó, de ízig-vérig hawaii, és minden egyes darab egy ikonikus megtestesítője az "aloha életérzésnek".
Az álomhangszer várat magára
A műhelylátogatás után úgy éreztem, hogy nem vagyok méltó egy Kamaka-ra, MÉG! Tekintve, hogy nem tudtam még ukulelén játszani, úgy éreztem, hogy egyszerűen pofátlanság lenne részemről egy Kamaka-val kezdeni az ukulelés pályafutásomat. Szeretném "kiérdemelni", méltónak lenni rá. És így, hogy most nem vettem egyet, lesz miért visszatérni, majd ha már gyakorlottabb ukulelés leszek. De persze az élet kiszámíthatatlan, nem lehet tudni, hogy sikerül-e majd újra eljutnom Hawaii-ra, ezért azt az álmomat, hogy hazahozzak onnan egy ukulelét, teljesítettem. Kétszeresen is .
Végül ugyanis sikerült a craiglisten (olyan mint a jófogás nálunk) egy használt Tangi Koa szopránt vennem nagyon baráti áron, és bár a Koalohánál nem sikerült a műhelylátogatás, sikerült vennem egy factory second, azaz gyári hibásnak vélt, mangó fából készült concert ukulelét, amelynek azonnal beleszerettem a hangjába, és mái napig imádok rajta játszani. A Kamaka pedig maradt egy álom, hogy legyen miért küzdeni még.
De a két kis hangszeremtől, amit Hawaii-ról hoztam haza, ahogy azt kölyökként megálmodtam, soha nem fogok megválni, mert nem csak fantasztikus hangszerek, de számomra emlékeztetőként is szolgálnak, hogy kitartó munkával és tervezéssel van esélyünk beteljesíteni álmainkat."
Nagyon szépen köszönöm Gyurinak a fantasztikus és igazán irigylésreméltó beszámolót .
Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:
https://ukulele.hu/blog/latogatas-a-kamakamuhelyben