KERESÉS
Gáll Tamás .:. 2018-09-24

Az elmúlt 2-3 évben több dalt is feldolgoztam (nem mindből lett - egyelőre - blogbejegyzés) a kiváló olasz duó filmjeiből, amelyek hangulatának alapvetően meghatározó eleme a zene. Akár a vadnyugaton, akár a modern időkben osztják a pofonokat, tökéletesen illeszkedő aláfestő muzsikát hallhatunk. Minderről megemlékeztem már két korábbi bejegyzésben is: aki esetleg nem olvasta, annak a figyelmébe ajánlom az ...és megint dühbe jövünk című blogbejegyzést, amelyben Guido & Maurizio De Angelis Brotherly Love című dalának ukulelés feldolgozását mutatom meg, a Kincs, ami nincs című postban pedig Carmelo La Bionda és Michelangelo La Bionda Movin' Cruisin' számát pengetem végig. A mostani bejegyzést pedig - amelyben a De Angelis tesók másik híres dalát, a Dune Buggy-t szeretném nektek megtanítani - szeretettel ajánlom a Magyar Bud Spencer és Terence Hill rajongói társaságnak és a Krumplishal blognak.

Régen persze ennek a dalnak sem értettem a szövegét, de most már tudom, hogy arra csábítanak benne, hogy hevfánoljunk a dűnbággiban. Elkezdtem kicsit elmerülni a dal struktúrájában és az akkordokban, és egy remekül összerakott kis nótát találtam. Nincs túlbonyolítva, de nem is kell, egyszerű, fülbemászó dallama van, jó a kíséret, vokál, örökzöld pofonosztó muzsika. Ha esetleg valakinek nem ugrana be, akkor feltétlenül hallgassa meg:

A dal eredetileg E-dúrban szólal meg, és én szeretem a feldolgozásaimat az eredeti hangnemben eljátszani még akkor is, ha nehéz. Nekifutottam tehát E-dúrban, amiben nem nehéz, hanem egyenesen horror ezt játszani, úgyhogy elengedtem a dolgot, és inkább kerestem egy olyan hangnemet, amelyben nekem és nektek is emészthető, ez pedig "kivételesen" a C-dúr lett . Persze azt megcsinálhatnám (és majd egyszer meg is teszem), hogy kápót teszek az ukulelére, és úgy játszom. Hogy mi is az a kápó? Zsolt bejegyzéséből megtudhatjátok!

A kezdők lelkesedését egy picit le kell törnöm, mert ahhoz, hogy így menjen a dal, azért pár hónap aktív gyakorlás kell, de lehet, hogy keveset mondtam. Sohasem akarom persze senkinek a kedvét elvenni attól, hogy megpróbálkozzon vele, de mégiscsak muszáj inkább a haladóknak ajánlanom az alábbi feldolgozást. Először tehát maga a feldolgozás, amit banjolelén játszottam (és ez atom jó hangulatot adott a dalhoz):

Aztán a "hogyan játsszuk" videó következik, amelyben a szépséges sötétbarna Baton Rouge ukulelén játszom:

Sok sikert mindenkinek a pengetéshez, tanulgatáshoz, bármilyen jelzést, kérdést, javaslatot szívesen fogadok!

 




Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (az írott szövegen kívül ideértve a képeket, videókat) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:
https://www.ukulele.hu/blog/kulonben-duhbe-jovunk-dune-buggy


Schäfer Zsolt .:. 2018-09-21

„Jaa, hát ez így csalás”.

Már kaptam meg ezt a mondatot párszor (persze félig viccesen, legalábbis bízom benne), amikor megkérdeztem hogy, milyen hangnemben játszunk, majd a választ hallva felcsattintottam a kápómat az ukulelére.

A kápó (teljes nevén kapodaszter) egy kis csipesz, amit a hangszerünk (ukulele, gitár, bendzsó, mandolin vagy egyéb hasonló) nyakára téve a húrokat megrövidítjük, amik ezáltal magasabban szólnak. Az alábbi képen kettő darab ilyen eszköz látható (az egyikhez a cikk végén még lesz egy kis magyarázat is).

Na de miért is jó nekünk a magasabb hangolás? Hát mert így - ha az ukulelénk fogólapja kellően hosszú - bármilyen hangnembe transzponálhatunk egy más hangnemben megtanult dalt. Persze lehet fejben is, de azt egy pillanat alatt jól kivitelezni évtizedes tapasztalatot igényel, és külön gyakorlást, amire egy átlagos hosszúságú délutáni zenélés alkalmával általában nincs idő.

Az ukulelék általában C6 hangolásúak, ennélfogva az első skála, amit a legtöbben megtanulnak, a C-dúr lesz. No de mi történik akkor, ha megtanultunk egy dallamot C-dúrban, de a cimboránk ugyanazt a gitárján meg D-dúrban tudja? Az egyik megoldás, hogy szomorúan elpakoljuk a hangszereket, és miközben ballagunk haza a félresikerült dzsemről, hagyjuk, hogy a kiábrándultság könnyeit a jeges novemberi eső lemossa az arcunkról.

Ennél azért örömtelibben is végződhet a dolog, ha valahogyan össze tudjuk hangolni a hangszereinket. Itt jön képbe a kis segédeszközünk: a kápót az ukulele második bundjára téve C6-ból máris D6 hangolást csináltunk (Honoluluból átköltöztünk Torontóba), és ha az ezek után pontosan ugyanúgy lejátsszuk az előbbi C-dúr dallamot, máris D-dúrban szól. Persze használhatjuk a mutatóujjunkat barrézáshoz, de ez bizonyos esetekben kényelmetlen vagy akár megoldhatatlan is tud lenni.

A másik fontos alkalmazása a kápónak, hogy ha egy énekest kísérünk, akkor az énekes számára kényelmes hangnembe transzponálhatunk.

Na és amit a végére ígértem: alább látható a tábori kapodaszter, amit a környezetünkben található tárgyakból rögtönözhetünk. Ugyanolyan jól működik, csak a felrakásnál kell egy picit jobban figyelni arra, hogy valóban mind a négy húrt lefogja.




Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (az írott szövegen kívül ideértve a képeket, videókat) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:
https://www.ukulele.hu/blog/miert-kapozzunk_1_resz


Gáll Tamás .:. 2018-09-18

Idén október 5. és 7. között kerül megrendezésre a Budapest Music Expo.

Én tavalyelőtt és tavaly is elmentem az expora, és nagyon jól éreztem magam, rengeteg érdekességet láttam és próbáltam ki. Szerintem az ilyen kiállításoknak az az egyik legjobb oldala, hogy olyan hangszereket is végre megfogdoshatunk, kipróbálhatunk, amilyeneket korábban nem. Örömömre szolgál, hogy idén az ukulele.hu partnerei közül az Ortega Guitars (Meinl) és az Ethnosound is képviselteti magát. Bízom benne, hogy minél több ukulelét láthatunk majd az expon, még ha a gitárok, basszusgitárok, dobok fölénye várható papírformaszerűen.

A G csarnokban a G201-es standon az Ortega a prémium szériás ukuleléit és gitárjait, továbbá még egy-két érdekes kütyüt is kipróbálhattok: ilyen pl. a Horsekick Pro és a looperrel felszerelt Quantumloop stomp box pedál. Ez utóbbiakat én is kipróbáltam a németországi Meinl Percussion Fesztiválon, és nagyon érdekes (és nehéz!) feladat az ukulelézéssel egyidőben a dobolásról is gondoskodni. Persze ez is megszokás és gyakorlás kérdése.

Az Ethnosound standján - ukuleléken kívül - várhatóan megint néhány érdekességet próbálhatunk ki, tavaly pl. a "hangágy" (bár nem biztos, hogy ez a pontos neve) volt számomra a legkülönösebb, amely egészen bizsergető élményt nyújtott. Rá kellett feküdni, és az embernek szinte minden molekulája felvette a hangágy rezgéseit.

Érdeklődve várom a kiállítást - ahogy minden ilyen rendezvényt -, kíváncsi vagyok, a kiállítók milyen újdonságokkal, meglepetésekkel várják a közönséget.

És mint a legtöbb ilyen nagy eseményen, a Budapest Music Expon is lesznek kisebb-nagyobb rendezvények. A figyelmetekbe ajánlom a nyitó napon (azaz október 5-én) 16:00 órakor kezdődő műsort, melyen Herrer Sári & The Mary Popkids Acoustic formáció tart élő bemutatót egy minikoncert keretein belül. Herrer Sári énekelni és ukulelézni fog, az Ortega hivatalos előadója, Svajcsik Kristóf gitáron tart demonstrációt, az ütőhangszeres kíséretet pedig Sárkány Bertalan biztosítja majd.

Remélem, minél többen eljöttök, családdal is jó élmény!




Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (az írott szövegen kívül ideértve a képeket, videókat) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:
https://www.ukulele.hu/blog/budapest-music-expo