Pink Martini - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


Idén húszéves ez az érdekes nevű zenekar, és sajnálom, hogy én csak nemrég fedeztem fel őket. (Egy korábbi ukuleletesztelő bejegyzésben - KALA KA-S - az egyik legismertebb dalukra pöngetek.) Az együttest egy kissé túlmozgásos zongorista alapította 1994-ben, és azóta is folyamatosan koncerteznek, több albumuk jelent meg, és nagy népszerűségnek örvendenek elsősorban a tengerentúlon. Legújabb albumukon fontos szerepet kap az ukulele is: nemcsak a címlapon tűnik föl, hanem több jó számban is.

Akinek a "The von Trapps" nem mond semmit, nézze meg mindenképpen a Muzsika hangja című, 1965-ös filmet (~musicalt). Ha minden igaz, a "The von Trapps" együttest tényleg von Trapp leszármazottak alkotják. Na, nem is ez a lényeg, térjünk vissza Pink Martinihez. Legelőször a Veronique című számot hallottam tőlük:

El voltam ájulva tőle. Maga az albumcím is aranyos - Kapaszkodj, kicsi paradicsom -, de ez a dal meg a zenei finomság non plus ultrája. Viszonylag kevés hangszer szól, de annál nem is kell több. Ez a kevés tökéletesen leköti az ember figyelmét, nem keletkezik "űr", hogy "valami még hiányzik". Nem, nem hiányzik ebből a dalból semmi, hiszen az első pillanattól kezdve elvarázsol. A versszakok végén hallható zenei megoldás - jól füleljünk - továbblendíti mindig a dalt, hiszen nem a fülünk által várt záró dúr akkordra érkezünk, hanem valami másra ott, ahol azt énekli az énekes, hogy "Veee-roooo-niiiiik". Ugye? Lezárásra számítunk, de mégsem azt kapjuk. Az énekszólam néhány hangot tartalmazó hangkészlete pedig hirtelen, egy váratlan dallamfordulattal kibővül: senki sem számít rá, hogy a "don't leave me, my darling" nagyobb lépésekkel hirtelen a pincébe vezeti a dallamot, amely aztán rögtön visszaugrik a megszokott magasságba. Lehetne még elemezni, mennyi zenei ötlet és zsenialitás jellemzi ezt a dalt... Miután először végighallgattam ezt a számot, a kezem rátapadt a lejátszás gombra, és egymás után vagy 10-15* hallgattam meg, aztán úgy döntöttem, itt az ideje kicsit jobban elmélyedni Pink Martiniben.

Sok számukat hallgattam meg, és a következő, általános véleményt alkottam Pink Martini zenéjéről. Amit ők játszanak, azt hívják Zenének. Nagy Z-vel. Mindent megtalálok a dalaikban, amit a zenében keresek. Ötletet, fantáziát, finomságot, gazdag hangszerelést, fülbemászó dallamokat, elsőre szerethető számokat. Nem mondom, van olyan nótájuk, amit azonnal "nextelek", de legalább 25-30 daluk van, amelyeket megalkuvás nélkül szeretek (és megunás nélkül tudom hallgatni), és ez - nálam legalábbis - nagyon ritka, hogy egy együttes ilyen sok számát szeressem. Bár a dalszöveg nekem nem számít - azaz mindegy, miről szól egy dal, ha a zenei rész rossz, felőlem lehet "tökjó a dalszöveg" - mindenképpen elismerésre méltó, hogy a Pink Martini a dalokat az alapértelmezett angol mellett franciául, japánul, olaszul, arabul (!) stb. énekli, azaz igyekeznek a dalszövegben is rendkívül színes világot teremteni. Az egyik legnépszerűbb daluk, a Sympathique (az azonos című albumról):

Az együttes rengeteg saját dallal büszkélkedhet, emellett jónéhány népszerű számot feldolgoztak (ahogy a legújabb albumuk is egy feldolgozott szám címét viseli: Dream a Little Dream). A dalaik nagyon változatosak: aki sok Pink Martinit hallgat, a stílusjegyeket megjegyzi, felismeri, de mégsem mondhatjuk, hogy ugyanúgy hangzik minden számuk (persze vannak hasonlók), hiszen gondosan és fantáziadúsan állítják össze az egyes dalokban megszólaló hangszereket a lehető legszélesebb skáláról válogatva: fúvósok, vonósok, ütős hangszerek egész garmadáját vonultatják fel, több számukban hallható a manapság szinte a könnyűzenei feledés homályába veszett hárfa. Biztos vagyok benne, hogy olyan hangszerek is megszólalnak, amit halandó ember fel sem ismerne a hangjáról vagy meglátva nem tudná a nevét, de legalábbis kézbe fogva azt sem tudná, hogy fújni kell vagy ütni.

És hogy a bejegyzés lezárásaként gonoszkodjak egy kicsit: miért írtam a bevezetőben, hogy "kissé túlmozgásos" a zongorista, aki alapította az együttest. Ha Pink Martini koncertfelvételt nézünk, és megfigyeljük a zongoristát, azon kívül, hogy zseniálisan játszik, láthatjuk, hogy teljesen fölösleges, nagy, teátrális mozdulatokkal köríti a zongorázást. Hirtelen magasra kapkodja a kezét, túlzó mozdulatokat tesz, ami azért érthetetlen, mert enélkül is tökéletesen élvezhető a zenéjük, de a modoros színészkedés inkább visszatetsző, semmint megnyerő. Azt hiszem, ez mégis megbocsátható, hiszen nagyon gazdag zenei kinccsel ajándékoztak meg mindenkit!

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/pink-martini

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2025-04-09
Örök - mondhatnám vallási - kérdés az ukulelések közül, hogy szabad-e pengetőt használni. Az alábbi videóban ezt a kérdést járom körbe egy kicsit, de aki nem szeretné megnézni, elárulom, hogy szabad. Ki is tilthatná meg ? Egy másik dolog...

Gáll Tamás 2021-12-13
Ritkán akad a kezembe bariton ukulele, ezért roppant izgalmas, amikor egy igazán nagy ukulelét kipróbálhatok. Ráadásul ez nem is belépő szintű hangszer, hiszen tömör akác fedlappal készült. Innen is a típusjelzés: ACacia Solid Top - Bariton. Kész csoda, hogy ezt meg...

Gáll Tamás 2019-11-25
Az E-mollt úgy a legegyszerűbb megjegyezni, hogy azt mondjuk, "kis lépcsőt" építünk az ujjainkkal - csak éppen a kezdő pozíciót kell jól megjegyezni. A legalsó húr második bundjáról indulunk, aztán eggyel arrébb eggyel följebb elv mentén három ujjunkat...

Gáll Tamás 2024-06-21
Kedves (Leendő) Ukulelések! Előzetes terveimmel ellentétben sajnos májusra nem tudtam tanfolyamot szerveznem, viszont az őszi tanfolyamok időpontjai máris megvannak: Ukuleletanfolyam I. - 2024. szeptember 8. (vasárnap) 9-16 óráig JELENTKEZÉS   Ukuleletanfolyam II. - 2024. szeptember 15. (vasárnap)...

Gáll Tamás 2019-06-19
Mosolygok. Tele vagyok energiával, olyan sokat kaptam tőletek a hétfői találkozón! Köszönöm, hogy ennyien eljöttetek, és úgy láttam, jól éreztétek magatokat. Alig lett vége a találkozónak, máris kaptam néhány levelet, amelyekben megírtátok,...

Gáll Tamás 2025-08-23
Kedves (Leendő) Ukulelések! Sajnos a tavaszi tanfolyamot nem tudtam megszervezni, viszont az őszit végre igen! Az eddigi, megszokott belvárosi helyszínen lesz újra a tanfolyam, viszont emelkedett a helyszín bérleti díja, így sajnos nekem is muszáj minimálisan emelnem a részvételi díjat,...

Gáll Tamás 2021-10-07
Néhány hónappal ezelőtt volt már szerencsém egy Ohanához, mégpedig egy gyönyörű, ananász alakú uksit tudtam kipróbálni. Mindig is tudtam, hogy az Ohana "nem aprózza el", vagyis igazán prémium minőségben készítik az ukuleléiket. Most pedig egy...

Gáll Tamás 2023-04-12
Némi szünet után újból jelentkezem blogbejegyzéssel, ráadásul egy régebbi adósságomat törlesztem, hiszen a blog több mint 13 éves fennállása óta nem esett még szó a balkezes ukulelékről. A tavaszi tanfolyamokon részt vett egy balkezes kolléga,...

Gáll Tamás 2020-01-06
A G-moll a részeg ember lépcsője, vagyis ha az E-mollra azt mondhatjuk, hogy szép, szabályos lépcső, akkor a G-moll olyan, mintha a kőműves nem tudta volna sorbarendezni a téglákat méret szerint. A G-dúrhoz képest egy hang az eltérés, de annak az elhelyezkedése miatt a lefogási...