Már itt, e Földön... - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


Komár László tegnap távozott az örök rock 'n' roll mezejére. Nagyon sajnálom, mert kiváló előadó volt, és nem hallhatjuk tőle többé, hogy sikerült az elmúlt héten vennie egy pár lakkcipőt. Azaz dehogynem! Szerencsére megmaradnak nekünk a felvételek, amelyek megőrzik ennek a nagyszerű énekesnek az alkotásait, előadásait. És persze nemcsak a technika őrzi Komár László dalait és fellépéseit, hanem a szívünk is, hiszen egy-egy dalához kapcsolódhat számos szép emlék, élmény... Sajnos nem volt szerencsém, hogy Komár bármelyik fellépésén személyesen ott legyek, biztosan nagy élmény lett volna. Egy igazi nagy énekes hagyott itt bennünket.

Gondolom, mindenkinek van kedvenc Komár-dala, amelyeket bármikor szívesen meghallgat. Nekem ilyen a Táncoló fekete lakkcipők, a No, Miss és a Halványkék szemek (és még amik most hirtelen nem jutnak eszembe...). Amikor tegnap olvastam ezt a váratlan és tragikus hírt, elhatároztam, hogy a következő bejegyzést Komár László emlékének szenteljük. A választásom végül a Halványkék szemek című számra esett, amelynek a dalszövegéből egy fél sort adtam az írás címének (bár a dalban ez más vonatkozásban hangzik el).

A dal versszakai egy "bejáratott" akkordsorra épülnek. Az első fok dúr - hatodik fok moll - második fok moll - ötödik fok dúr - első fok kör (azaz I-VIm-IIm-V-I) nagyon, nagyon, de nagyon sok dalban hallható. Mindezzel persze egyáltalán nem leszólni szeretném ezt a számot, hiszen önmagában attól még, hogy ez(eke)t a fordulato(ka)t más dalokban is hallhatjuk nem teszi unalmassá ezt a számot, hiszen rengeteg más dolog teszi egyedivé és nagyon jó hangulatúvá a Halványkék szemeket . Az egyik ilyen körülmény a dallam, amit Komár lazán, könnyedén - úgy elviszesen - énekel, és az is, ahogyan előadja a dalt. Ezenkívül a hangszerelésre sem lehet panaszunk: szaxofonkórus az intróban, a rock 'n' rollból elmaradhatatlan "zongorapittyegés" (folyamatosan) és "gitárpattyogás" (2-re és 4-re), az átvezető részben a finom vokál, a B részben ("úgy kívántalak, mint éj a csillagot" szövegtől) a vokál, annak a végén a bambambam... Az is nagy ötlet, hogy az átvezető résznek ("elér a végzet" szövegtől) ugyanaz az akkordmenete, mint a versszakoké, de az eltérő dallam miatt azt hisszük, hogy más. Az akkordmenet csak B részben változik meg, nagyon igényesen ki van dolgozva, le a kalappal. És a vokállal kísért szaxofonszólóról (ami a kivezető rész is egyben) még nem is beszéltünk. Most csak hirtelen néhány észrevételt írtam le, amelyeket zeneileg ki lehet emelni ebből a dalból. Talán ennyiből is látszik, hogy egy igényes, jól összerakott dalról szó.

Ennek a dalnak nem találtam meg a teljes akkordsorát az interneten. Csak a versszakok akkordjait adta találként a gogli, ezért elővettem a fülemet, az ukulelémet, és "lehallgattam" az átvezető és a B rész akkordjait, azt hiszem, sikerült , így meglett minden akkord. Így derült ki számomra, hogy az átvezető rész akkordjai megegyeznek a versszakok akkordjaival, a B rész akkordjait pedig kisilabizáltam . A G+ akkord igazából nincs benne eredetileg a dalban, de  én beletettem, mert marhajól szól , tehát nem kötelező belejátszani. Dm7 helyett lehet játszani Dm-t is. Az akkordok megtalálásában segít az akkordtáblázat (ld. a jobb oldali panelen). Ha esetleg valaki nem boldogul, szívesen segítek, írjatok bátran! Még egy apró megjegyzés: a C Am Dm.... sort csak egyszer írtam a dalszöveg fölé, de ez az akkordsor értelemszerűen ismétlődik, ismétlődik, ismétlődik...

Halványkék szemek

C Am Dm7 G7 C Am Dm7 G7
Halvány kék szemek fény sugarában,
látom sorsomat és a jövőt
kékebbet és tisztábbat nem láttam ezelőtt
Epedve és remegve még a vágyam egyre nőtt

C Am Dm7 G7 C Am Dm7 G7
Elér a végzet a kék színű börtön
az a kék szem az a sorsom
az az édes szerelem már itt e földön
nem kell így senmmi nekem.

E Am Dm G7
Úgy kívántalak, mint éj a csillagot,nyári lomb a fényt meg az esőt
Em Am Dm D G7 (G+)
Úgy kívántalak, vártam a holnapot s most itt állok nézd a szíved előtt!

C Am Dm7 G7 C Am Dm7 G7
Halvány kék szemek égi tüzében
elhamvaszt a kék elveszek én,
de mégis erre vártam, ebben hiszek én
de mégis meggyötörve izzik szívem, mint a szén

C Am Dm7 G7 C Am Dm7 G7
Elér a végzet a kék színű börtön
az a kék szem az a sorsom
az az édes szerelem, már itt e földön
nem kell így semmi nekem.

E Am Dm G7
Úgy kívántalak, mint éj a csillagot,nyári lomb a fényt meg az esőt
Em Am Dm D G7 (G+)
Úgy kívántalak, vártam a holnapot s most itt állok nézd a szíved előtt!

Halvány kék szemek fény sugarában,
látom sorsomat és a jövőt,
kékebbet és tisztábbat nem láttam ezelőtt
epedve és remegve míg a vágyam egyre nőtt .

Elér a végzet a kék színű börtön
az a kék szem az a sorsom
az az édes szerelem már itt e földön
nem kell így semmi nekem.

Blogcímkék: feldolgozás

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/mar-itt-e-foldon

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2018-09-01
Ki ne emlékezne a kilencvenes évek elejéről a Lambadára? Boldog-boldogtalan riszált erre a jó kis dalra, ami a mai "korszakos slágerektől" abban különbözik, hogy az még zene volt, nem úgy, mint a mai, zenének nehezen nevezhető kreálmányok (ld. gengnemsztájl és társai)......

Gáll Tamás 2021-04-20
Mindig izgatottan veszek kézbe olyan típusú ukulelét, amilyenből ritkán próbálhatok ki másfélét. Egészen pontosan arról van szó, hogy van ugyan egy saját rezonátoros ukulelém, amit igazán szeretek az egyedi hangja miatt, de más rezonátoros ukulelékkel szökőévente...

Schäfer Zsolt 2019-07-04
Ezúttal egy régi-régi albumról szemezgetek: negyven éve, 1979-ben jelent meg Chalmers Doane „Ukulele Express” című lemeze. A lemez Doane honlapjáról letölthető, de vigyázat, mert ezek analóg, archív felvételek az internet előtti időkből. Mielőtt továbbolvastok, indítsátok...

Gáll Tamás 2015-12-01
Egy utolsó bőrt még lenyúzok erről a két csodálatos Kala tenor ukuleléről. A korábbi bejegyzésekben igyekeztem a legfontosabbakat leírni és elmondani a Kala két remekművéről, és a videókon természetesen játszottam is egy keveset rajtuk. A két ukulele hangját úgy...

Gáll Tamás 2021-07-27
Ennek a nagyon kedves gyerekdalnak a dallamát szeretném nektek megtanítani. Ennél a gyerekdalnál nem az akkordozás a lényeg, így értelemszerűen nem is erre helyezem a hangsúlyt az alábbi videóban. A "Hol jártál, báránykám?" hangkészlete egy pentaton skála, vagyis 5 hangból...

Gáll Tamás 2013-06-24
Tavaly készült egy rövid bemutató a Lanikai LU-21-es modelljéről, most pedig a "kistestvért" vettük szemügyre. Azért idézőjeles a kistestvér, mert valójában ugyanakkora, hiszen mindkét típus szoprán, mégis a mostani a kicsit olcsóbb, ránézésre egyszerűbb modell. Aki...

Gáll Tamás 2019-10-11
Egy újabb népszerű, és mindenki által ismert dalt szeretnék nektek megtanítani. A When The Saints Go Marching In eredete az idők távoli homályában örök rejtély marad, ezért a hivatalos oldalak is "traditional"-ként utalnak rá. Az első ismert felvétel 1923-ból származik,...

Gáll Tamás 2014-03-20
A Pachelbel Brothers világ körüli turnén van, de még indulásuk előtt sikerült megkérnünk az ukulelésüket, hogy fedje fel kánonjuk titkos receptjét. A dalt nem csak azért érdemes megtanulnunk, mert ezen túl minket követelnek majd az esküvőszervezők, hanem azért is, mert kiváló...

Gáll Tamás 2018-06-12
A hangszertesztek után következzen egy érdekes és izgalmas blogbejegyzés. Én legalábbis nagy izgalommal készültem rá, hiszen a videó felvételére egy adott dallal egyszer volt lehetőségem. Néha fórumokon, Facebookon látok olyan kérdéseket (és levélben is kapok...