Scott Joplin - The Entertainer - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


Idén kevesebb idő jutott a daltanulós bejegyzésekre, de most igyekszem bepótolni a lemaradást. Olyannyira, hogy a Magyar Ukulele Blog fennállása óta az egyik legkomolyabb és leghosszabb videót készítettem el a címbeli zongoradarab ukulelés feldolgozása kapcsán. Akinek címről nem ugrik be, hogy melyik ez az igazán csodálatos, hangulatos, de nem túlzok, ha azt mondom, hogy zseniális - és millióféleképpen feldolgozott - szám, hallgassa meg, tuti, hogy ráismer:

Ez a darab 2022-ben lesz 120 éves, és ahogy sok más Joplin-ragtime, a "The Entertainer" című sem veszített semmit frissesséből, szellemességéből, varázslatos akkordváltásaiból.

Mertem nagyot álmodni, és feltettem a kérdést magamnak: hogy hangzana ez ukulelén? Egyáltalán fel lehet dolgozni egy ilyen zongoradarabot ukulelére? Gitárra feldolgozták már néhányan, ezek között is van csapnivaló és zseniális. Én most ez utóbbi kategóriából szeretném megmutatni a kedvencemet. A gitárnak nyilván előnye, hogy a mély hangokkal a kíséret is rendesen felépíthető. Igaz, hogy kényelmi szempontokból - érthető módon - a legtöbb gitáros E-dúrba transzponálva játssza az eredetileg C-dúrban íródott darabot. Frissítés: Légrády Pétertől kaptam egy kiváló észrevételt, amit köszönök neki, és szeretném veletek megosztani: "az alábbi videóban a Chet Atkins által készített dropped D hangolású átirat továbbgondolását hallhatjuk. Hazánkban a legtöbb gitáros C-dúrban szólaltatja meg, hisz anno a Zeneműkiadó "Musica per Chitarra" kottasorozatában így jelent meg, Fodor Ferenc kiváló átiratában. Ez esetleg a guitalele tulajoknak lehet érdekes."

Visszatérve tehát az ukulelés feldolgozásra: abból a szempontból előnyben voltam, hogy zongorán lassan 30 éve játszom ezt a darabot, ezért szó szerint minden hangja benne van a fülemben, így nem kellett néznem a kottát vagy hallgatnom a darabot, hiszen tökéletesen tudom fejből. A feladat tehát az volt, hogy a hangokat, amelyek a fejemben szólnak át kellett ültetnem az ukulele húrjaira. Mielőtt ennek nekiálltam volna, szándékosan nem néztem meg, hogy YouTube-on milyen ukulelés változatok vannak, mert egyrészt ezzel elveszett volna a felfedezés, kísérletezés öröme, másrészt valamennyire biztosan befolyásolt volna. Most, jelen sorok írása közben pillantottam rá a YouTube-ra, és találtam is néhány feldolgozást. Látok, hallok 1-2 jó ötletet ezekben, sportszerűen elismerem, de a hiányosságok is látszanak (hallatszanak) - sajnos (?) én nagyon kritikus vagyok -, pl. nyilvánvalóan rossz akkord pengetése, olyan hang belejátszása, amely eredetileg nincs a kottában, vagy éppen a következetesen rontott (vagyis hibásan játszott) ritmus. De ami egy-egy feldolgozás kapcsán végképp bosszantó lehet, az a teljesség hiánya. Több olyan feldolgozás van ugyanis, amelyik csak a ragtime elejét - az A és a B részt - dolgozza fel, de a C és a D részt - sajnos - nem. Nyilván az én feldolgozásom sem tökéletes, viszont én törekedtem arra, hogy amit Joplin eredetileg zongorára írt, az - nyilván az ukulele fizikai korlátai között - hiánytalanul megszólaljon.

Fogadjátok tehát szeretettel az én verziómat (az eredeti hangnemben játszom egyébként). Amikor csak tudom, gyakorlom, hiszen nagyon szeretem ukulelén is játszani ezt a darabot, és ahol lehet, csiszolgatom még:

Ha a videót YouTube-on nyitjátok meg, akkor a leírást is nyissátok le, és ott láthatjátok az egyes részek időkódjait beírva, melyek segítségével könnyebben oda tudtok ugrani a Titeket érdeklő részhez gyakorlás közben.

A dal szerkezete a következő:

1. intro
2. A rész
3. A rész
4. B rész
5. B rész
6. A rész
7. C rész
8. C rész
9. B rész befejező sora mint átvezető
10. D rész
11. D rész

Ahogy látjátok, igazából 1 kicsi (intro) és 4 nagy részből áll a darab, vagyis kicsit olyan, mintha négy különböző darabot tanulnánk meg, és egymás után (a megfelelő ismétlésekkel) eljátszanánk. Ez persze csak szigorúan technikai szempontból igaz, mert valójában a négy rész zeneileg, hangulatában tökéletesen összetartozik, teljes egészet alkot. De lényeg, hogyha az intrót és a négy részt megtanuljuk, akkor azoknak a fentiek szerinti ismétlésével egy majdnem 5 perces ukuleledarab kerül a repertoárunkba.

Először azt gondoltam, hogy max. 20-25 perces videóba belefér, ahogy elmagyarázom, mit hogyan játszom, de a videó készítése közben hamar rájöttem, hogy sokkal hosszabb lesz mint az eddigi csúcstartó videó (a maga 30 percével), amit a dalok önálló feldolgozásáról készítettem.

Rengeteg türelem és kitartás kell, hogy végigmenjetek a videón ukulelével a kézben, mert hosszú darab, és nem feltétlenül kezdőknek való. A videóban is elmondom, hogy kezdők is belekóstolhatnak, de ha esetleg nem megy, az ne szegje a kedvüket, tanuljanak meg könnyebb darabokat, és később bármikor visszatérhetnek ehhez.

Fogadjátok tehát szeretettel az elmúlt 10 év leghosszabb ukulelés oktatóvideóját, amelynek a leírásába szintén beillesztettem az időkódokat (YouTube-on megnyitva látszanak) a könnyebb tájékozódás érdekében. Sok sikert mindenkinek!

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/scott-joplin-the-entertainer

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2018-11-25
Idén már zengtem egyszer ódákat Caro Emeraldról, akinek a munkásságát nem lehet eleget dicsérni. A mostani "együttakkordozós" videón Caro Emerald egyik első slágerének - a Back It Up című dalnak - a kíséretét szeretném nektek megmutatni: Bármilyen...

Gáll Tamás 2022-10-12
Nemrég bemutattam nektek egy Kala tenor ukulelét, és arról is írtam, hogy erre az ukulelére gyárilag nem szerelnek hevedertartó gombokat, ezért majd én szereltetek rá. Évek óta benne vagyok gitáros csoportokban is a Facebookon, és egy név beleégett a memóriámba,...

Gáll Tamás 2020-12-30
Kedves Ukulelések! Öveket bekötni, hosszú blogbejegyzés következik! 2010. december 30. napja meghatározó volt az életemben. Ez a dátum azon kevés dátumok közé tartozik, amelyeket fejben tudok tartani . Ezen a napon élesítettem ugyanis az első blogbejegyzést...

Gáll Tamás 2022-08-01
Ha esetleg kihagytad volna a H-dúrról készített blogbejegyzést, kérlek, olvasd el. Annak az elején foglalom össze a barré akkordokkal kapcsolatos alapvető tudnivalókat, amelyeket itt nem ismételnék meg. A H-dúr7 barrés verziója annyiban különbözik a H-dúrtól,...

Gáll Tamás 2019-11-11
Biztos nem én vagyok az első és az utolsó, aki szavakat keresve és nehezen találva magasztalom egekbe ezt a zsenit . Aki nem ismerné, a világ legjobb akusztikusgitárosáról van szó, aki 5 év után újra Magyarországra látogatott, és mindenkit elkápráztatott...

Gáll Tamás 2015-06-18
Ha van fogas kérdés, talán van körmös is . És most nem a körmös osztásáról lesz szó . Az elmúlt években érkezett néhány e-mail a "körömviselettel" kapcsolatosan, gondoltam, szentelek ennek egy rövid bejegyzést. Érdekes, "mindkét...

Gáll Tamás 2023-04-12
Némi szünet után újból jelentkezem blogbejegyzéssel, ráadásul egy régebbi adósságomat törlesztem, hiszen a blog több mint 13 éves fennállása óta nem esett még szó a balkezes ukulelékről. A tavaszi tanfolyamokon részt vett egy balkezes kolléga,...

Gáll Tamás 2015-07-13
Egy újabb zeneelméleti, mégis gyakorlati bejegyzéssel szeretnénk segíteni nektek eligazodni kicsit jobban a hangnemek között. Lehet, hogy a címben olvasott kifejezést - "transzponálás" - hallottátok már (énekórán vagy máshol, káromkodásként...

Gáll Tamás 2019-03-29
Hét évvel ezelőtt írtam már egy bejegyzést erről a kiváló dalról, és most elérte a blogot az a hollywoodi trend, hogy a legsikeresebb blogbejegyzéseket újraírjuk és újraforgatjuk. Ez persze nem igaz, mert igyekszünk időtálló írásokat és...