Scott Joplin - The Entertainer - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


Idén kevesebb idő jutott a daltanulós bejegyzésekre, de most igyekszem bepótolni a lemaradást. Olyannyira, hogy a Magyar Ukulele Blog fennállása óta az egyik legkomolyabb és leghosszabb videót készítettem el a címbeli zongoradarab ukulelés feldolgozása kapcsán. Akinek címről nem ugrik be, hogy melyik ez az igazán csodálatos, hangulatos, de nem túlzok, ha azt mondom, hogy zseniális - és millióféleképpen feldolgozott - szám, hallgassa meg, tuti, hogy ráismer:

Ez a darab 2022-ben lesz 120 éves, és ahogy sok más Joplin-ragtime, a "The Entertainer" című sem veszített semmit frissesséből, szellemességéből, varázslatos akkordváltásaiból.

Mertem nagyot álmodni, és feltettem a kérdést magamnak: hogy hangzana ez ukulelén? Egyáltalán fel lehet dolgozni egy ilyen zongoradarabot ukulelére? Gitárra feldolgozták már néhányan, ezek között is van csapnivaló és zseniális. Én most ez utóbbi kategóriából szeretném megmutatni a kedvencemet. A gitárnak nyilván előnye, hogy a mély hangokkal a kíséret is rendesen felépíthető. Igaz, hogy kényelmi szempontokból - érthető módon - a legtöbb gitáros E-dúrba transzponálva játssza az eredetileg C-dúrban íródott darabot. Frissítés: Légrády Pétertől kaptam egy kiváló észrevételt, amit köszönök neki, és szeretném veletek megosztani: "az alábbi videóban a Chet Atkins által készített dropped D hangolású átirat továbbgondolását hallhatjuk. Hazánkban a legtöbb gitáros C-dúrban szólaltatja meg, hisz anno a Zeneműkiadó "Musica per Chitarra" kottasorozatában így jelent meg, Fodor Ferenc kiváló átiratában. Ez esetleg a guitalele tulajoknak lehet érdekes."

Visszatérve tehát az ukulelés feldolgozásra: abból a szempontból előnyben voltam, hogy zongorán lassan 30 éve játszom ezt a darabot, ezért szó szerint minden hangja benne van a fülemben, így nem kellett néznem a kottát vagy hallgatnom a darabot, hiszen tökéletesen tudom fejből. A feladat tehát az volt, hogy a hangokat, amelyek a fejemben szólnak át kellett ültetnem az ukulele húrjaira. Mielőtt ennek nekiálltam volna, szándékosan nem néztem meg, hogy YouTube-on milyen ukulelés változatok vannak, mert egyrészt ezzel elveszett volna a felfedezés, kísérletezés öröme, másrészt valamennyire biztosan befolyásolt volna. Most, jelen sorok írása közben pillantottam rá a YouTube-ra, és találtam is néhány feldolgozást. Látok, hallok 1-2 jó ötletet ezekben, sportszerűen elismerem, de a hiányosságok is látszanak (hallatszanak) - sajnos (?) én nagyon kritikus vagyok -, pl. nyilvánvalóan rossz akkord pengetése, olyan hang belejátszása, amely eredetileg nincs a kottában, vagy éppen a következetesen rontott (vagyis hibásan játszott) ritmus. De ami egy-egy feldolgozás kapcsán végképp bosszantó lehet, az a teljesség hiánya. Több olyan feldolgozás van ugyanis, amelyik csak a ragtime elejét - az A és a B részt - dolgozza fel, de a C és a D részt - sajnos - nem. Nyilván az én feldolgozásom sem tökéletes, viszont én törekedtem arra, hogy amit Joplin eredetileg zongorára írt, az - nyilván az ukulele fizikai korlátai között - hiánytalanul megszólaljon.

Fogadjátok tehát szeretettel az én verziómat (az eredeti hangnemben játszom egyébként). Amikor csak tudom, gyakorlom, hiszen nagyon szeretem ukulelén is játszani ezt a darabot, és ahol lehet, csiszolgatom még:

Ha a videót YouTube-on nyitjátok meg, akkor a leírást is nyissátok le, és ott láthatjátok az egyes részek időkódjait beírva, melyek segítségével könnyebben oda tudtok ugrani a Titeket érdeklő részhez gyakorlás közben.

A dal szerkezete a következő:

1. intro
2. A rész
3. A rész
4. B rész
5. B rész
6. A rész
7. C rész
8. C rész
9. B rész befejező sora mint átvezető
10. D rész
11. D rész

Ahogy látjátok, igazából 1 kicsi (intro) és 4 nagy részből áll a darab, vagyis kicsit olyan, mintha négy különböző darabot tanulnánk meg, és egymás után (a megfelelő ismétlésekkel) eljátszanánk. Ez persze csak szigorúan technikai szempontból igaz, mert valójában a négy rész zeneileg, hangulatában tökéletesen összetartozik, teljes egészet alkot. De lényeg, hogyha az intrót és a négy részt megtanuljuk, akkor azoknak a fentiek szerinti ismétlésével egy majdnem 5 perces ukuleledarab kerül a repertoárunkba.

Először azt gondoltam, hogy max. 20-25 perces videóba belefér, ahogy elmagyarázom, mit hogyan játszom, de a videó készítése közben hamar rájöttem, hogy sokkal hosszabb lesz mint az eddigi csúcstartó videó (a maga 30 percével), amit a dalok önálló feldolgozásáról készítettem.

Rengeteg türelem és kitartás kell, hogy végigmenjetek a videón ukulelével a kézben, mert hosszú darab, és nem feltétlenül kezdőknek való. A videóban is elmondom, hogy kezdők is belekóstolhatnak, de ha esetleg nem megy, az ne szegje a kedvüket, tanuljanak meg könnyebb darabokat, és később bármikor visszatérhetnek ehhez.

Fogadjátok tehát szeretettel az elmúlt 10 év leghosszabb ukulelés oktatóvideóját, amelynek a leírásába szintén beillesztettem az időkódokat (YouTube-on megnyitva látszanak) a könnyebb tájékozódás érdekében. Sok sikert mindenkinek!

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/scott-joplin-the-entertainer

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2022-04-10
Frissítés: köszönöm a videókat, nagyon jók lettek . Az elkövetkező napokban szerkesztem, vágom a felvételeket, és hamarosan jelentkezem a kész kompozícióval. Mindig nagy örömet jelent számomra egy-egy újabb közös pengetési felhívást...

Gáll Tamás 2018-06-12
A hangszertesztek után következzen egy érdekes és izgalmas blogbejegyzés. Én legalábbis nagy izgalommal készültem rá, hiszen a videó felvételére egy adott dallal egyszer volt lehetőségem. Néha fórumokon, Facebookon látok olyan kérdéseket (és levélben...

Gáll Tamás 2021-08-09
Ha esetleg kihagytad volna a H-dúrról készített blogbejegyzést, kérlek, olvasd el. Annak az elején foglalom össze a barré akkordokkal kapcsolatos alapvető tudnivalókat, amelyeket itt nem ismételnék meg. A H-moll annyiban különbözik a H-dúrtól, hogy a középső...

Gáll Tamás 2018-09-01
Ki ne emlékezne a kilencvenes évek elejéről a Lambadára? Boldog-boldogtalan riszált erre a jó kis dalra, ami a mai "korszakos slágerektől" abban különbözik, hogy az még zene volt, nem úgy, mint a mai, zenének nehezen nevezhető kreálmányok (ld. gengnemsztájl és...

Gáll Tamás 2014-01-04
Az óévet egy banjolele bemutatásával fejeztük be, az új évet pedig egy ukulele ismertetésével kezdjük. A Risa koncert méretű ukuleléjét jó szívvel, bátran ajánlom mindenkinek: annak is, akinek még nincs uksija, és külsőre és hangra is szép...

Gáll Tamás 2022-02-20
Régóta készülök arra, hogy Johnny Cashről írjak blogbejegyzést, illetve feldolgozzak tőle egy számot (aztán lehet, hogy többet is fogok). Szerintem ő az a dalszerző, előadó, akiről mindenki kellett, hogy halljon akár szereti a zenéjét, akár nem. Élete megérne egy...

Gáll Tamás 2021-10-07
Néhány hónappal ezelőtt volt már szerencsém egy Ohanához, mégpedig egy gyönyörű, ananász alakú uksit tudtam kipróbálni. Mindig is tudtam, hogy az Ohana "nem aprózza el", vagyis igazán prémium minőségben készítik az ukuleléiket. Most pedig egy...

Gáll Tamás 2018-03-22
Újabb hangszerbemutatónkhoz egy dalfeldolgozás is "jár", pontosabban egy kicsit nehezebb dal akkordozását tanuljuk meg. Először is az ukuleléről: a Hafanana című dal kíséretét egy Baton Rouge UR 21-S típusú szoprán ukulelén játszom. Ez az ukulele is igen kellemes...

Gáll Tamás 2022-08-31
Múlt vasárnap II-es tanfolyamot tartottam. Örömömre szolgált, hogy olyan nagy volt az érdeklődés, hogy "teltházas" lett a tanfolyam, így 18 lelkes ukuleléssel csaptunk a húrok közé 9 óra után pár perccel. Ahogy lenni szokott, a délelőtt folyamán ritmizálási...