A bariton ukulele I. - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


A blog eddig talán leginkább hanyagolt ukulelekategóriája a bariton ukulele volt. Ez a hiánypótló bejegyzés azért is készülhet most el, mert nemrég volt a sokadik születésnapom (egy ideje nem számolom), amelyen a családom egy csodálatos, egyedi készítésű ukulelével lepett meg. Mégpedig egy baritonnal. Korábban próbáltam már bariton hangszert, de meglehetősen silány minőségűt, így arról nem is készült post. Ez a mostani hangszer viszont valami fantasztikus, azt hiszem, a legkiválóbb minőségű ukulele, amelyet valaha a kezemben fogtam. A bejegyzésben szereplő képek mind a bariton ukulelém készítése közben készültek. Köszönöm a családomnak, hogy a hátam mögött szervezkedtek hónapokig (hehhe), és köszönöm a hangszer készítőjének is, Horváth Gábornak ezt az igazán igényes, gyönyörű hangszert!

A bariton ukulele az igazi átmenet az ukulele és a gitár között, hiszen ez a legnagyobb méretű ukulele, és a hangolása is tulajdonképpen megegyezik a gitáréval. Azért írom, hogy tulajdonképpen, mert a gitár hat húrja közül az első négy hangolása tökéletesen ugyanolyan, mint a gitáré. Csakhogy a gitárnak van ugyebár további két mélyebb húrja. Így mondhatjuk azt, hogy a bariton ukulele két dologban különbözik egy gitártól: kisebb a teste, és a gitár két mély húrja hiányzik róla.

Természetesen egyéni igényektől és húrtól függ, hogyan hangoljuk a bariton ukulelét, de ha a standardet követjük (ahogy én is), akkor a bariton ukulele húrjai (mélytől a magas irányában): DGHE. Ezt meglátva sok ukulelés máris elkezd aggódni, hiszen a GCEA-hoz van trenírozva a szemünk, fülünk, agyunk, mihez kezdünk hát ezzel a hangolással? Nos, nem kell kétségbe esni, a megtanult "akkordformák" - tehát az, hogy a kezünket és az ujjainkat hogyan tartjuk egy-egy akkord lefogása közben - tökéletesen hasznosíthatók a bariton ukulelén, de.... És most egy kis minimális matek - zeneelmélet következik: a GCEA húrok között abszolút értelemben ugyanakkora hangközök vannak, mint a DGHE között: G-C - tiszta kvart, C-E - nagy terc és E-A tiszta kvart. A D-G szintén tiszta kvart, a G-H ugyanúgy nagy terc és a H-E megint csak tiszta kvart. Mit is jelent ez a gyakorlatban? Azt, amit az előbb írtam, tehát "értelmes" akkordot kapunk a DGHE hangolás esetén, ha a GCEA-s hangolású ukulelén megszokott 0003 (azaz C-dúr) formát fogjuk le. De akkor mi a különbség? Egyszerű: ami a GCEA-n C-dúr (0003), az a DGHE-n G-dúrnak felel meg! Innentől kezdve nagyon intenzív agytornára van szükségünk, ha valós időben akarunk "áttenni" egy-egy dalt a két különböző hangolás között.

A DGHE és a GCEA hangolása között (tehát nem az egyes hangszer húrjai, hanem a bariton és "nem bariton" hangszer hangolása között) tiszta kvart hangköztávolság van (most eltekintünk a "magas" G-húrtól, zeneelméleti értelemben most tökmindegy, hogy az a G hang melyik oktávban szólal meg) fölfelé, tiszta kvint lefelé, ugyanoda jutunk, bármelyiket is alkalmazzuk. A recept tehát a következő: ha tudom, hogy C-dúrt kell játszanom a bariton ukulelén, akkor a C-hez képest megkeresem a tisztva kvartot fölfelé, ami nem más, mint az F. Ekkor az F-dúr régóta ismert "alakzatát" (2010) fogom le a bariton hangszeren, ami C-dúr hangzását eredményezi a baritonon. Érdekes, mi? Még egyszer tehát: baritonon a C-dúrt így fogom le, mint az F-dúrt nem baritonon: 2010. Most még egyszer leírom, amit fent is: a már megtanult akkordformulák működnek bariton hangszeren is, csak éppen másik akkord hallatszik! Másik példa: ha a dalban G-dúr következik, akkor azt baritonon úgy játsszuk le, hogy megkeressük a G-hez képest fölfelé a tiszta kvartot, ami éppen C. Tehát ha bariton hangszeren 0003-at fogunk, G-dúr fog szólni!!!

Mielőtt bárki megijedne: a gyakorlatban nem muszáj tudnunk ezt a mögöttes elméletet, sőt ha az ember minél többet játszik baritonon, megszokja ezt az automatikus eltolást, és mechanikusan is tudni fogja az akkordok oda-vissza "konvertálását". Az elmélet akkor viszont nagyon jól jön, ha egy ritkábban használt akkordba botlunk, mert akkor azonnal tudunk reagálni, és le tudjuk fogni pár mp-es gondokodás után a húrokat a megfelelő bundon. Természetesen megoldás lehet az is, hogy valaki egyszerűen bebiflázza az "akkordpárokat": a C megfelel G-nek baritonon, a D megfelel A-nak, az E H-nak, az F C-nek, a G D-nek, az A E-nek, a H F#-nek (és így tovább a módosított hangokra (#, b) is megfelelően alkalmazva). A megfeleltetésnél pedig tökéletesen mindegy hogy dúr, moll, szűkített vagy bővített akkordról van szó, az alaphang a lényeg.

Ez tehát a recept arra az esetre, amikor a GCEA hangolásról át akarunk ültetni valamit a DGHE hangolásra. De van egy másik lehetőség is, ez viszont érinti az énekest és a hangszereket is, ha esetleg együtt zenélünk valakivel. Adott dal simán eljátszható ugyanazokkal a fogásokkal a baritonon, mint amilyennel egy GCEA hangolású ukulelén játszanánk: azaz ha C-dúr következik, a fenti "átalakítást" nem végezzük el, nem játsszuk a bariton 2010 C-dúrját, hanem a megszokott 0001-et fogjuk le a baritonon. A különbség értelemszerűen az lesz, hogy a DGHE hangolású ukulelén egyszerűen mélyebben fog szólni a dal. Ehhez alkalmazkodnia kell az énekesnek, többi hangszernek. Ilyenkor előfordulhat, hogy az énekesnek túl mély lesz esetleg a hangfekvés, de ha esetleg a GCEA-s hangolású ukulelén volt olyan gondja, hogy túl magasan kell énekelnie, akkor örülni fog, mert a baritonon ugyanazon fogások miatt lejjebb fog szólni a dal. (A transzponálásról bővebben ebben a bejegyzésben olvashatsz!)

Aztán a legérdekesebb az, amikor egy bariton és pl. egy koncert méretű ukulelén játszanak egyszerre két zenész: az eltérő hangolás miatt ugyanis kéztartás teljesen más lesz, mégis ugyanazt az akkord hallatszik.

Visszatérve az én csodálatos bariton hangszeremre: sokkal inkább gitár hangzása van a két fémborítású húr és a nagyobb hangszertest miatt. Ha nem tudná a hallgató, min játszom, joggal tévedne, és mondaná, hogy gitárt hall.

Egy újabb bejegyzésben szeretném folytatni a bariton ukulele bemutatását és összehasonlítását a kisebb társaival (reményeim szerint videóval, de egyelőre technikai akadálya van a videókészítésnek, ezért ha valakinek van egy kiváló képet és még szuperebb hangot rögzítő kamerája - esetleg külön mikrofonja -, amivel nem tud mit kezdeni, gondoljon rám bátran ).

Blogcímkék: bariton

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/a-bariton-ukulele-i

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2014-02-02
E Lanikai típusmegjelölése sokaknak ismerős lehet, hiszen az egyik legnépszerűbb szoprán Lanikai az LU-21, amelyről egy jól sikerült grillparty közben sikerült képeket és leírást készítenem, de járt már nálam az LU-21CE is, amelyik egy koncert méretű,...

Gáll Tamás 2012-10-21
...avagy a szomszédok biztos örültek . Pár hétig nyúzhattam egy Lanikai LU21-CE típusú, elektroakusztikus ukulelét. Nem csalódtam a Lanikai gyártmányban, remek kis hangszert hoztak össze. Bár a LU típusjelzés a "beugró" szintet jelöli, de ez ne tévesszen...

Gáll Tamás 2018-09-07
A kezdőknek szóló bejegyzéssorozatunk mostani részében az A-mollt tanuljuk meg. Az A-moll a C-dúrhoz hasonlóan nem nehéz akkord, lejátszani és megjegyezni is könnyű. Ahogy minden akkornak, az A-mollnak is több lefogási módja létezik, mi most a legegyszerűbbet tanuljuk meg,...

Gáll Tamás 2013-08-20
A Quimby különös hangulatú dala, a "Most múlik pontosan" 2005-ben jelent meg az együttes "Kilégzés" című albumán. Sok elmélet született a dal keletkezésének körülményeiről, amelyről én nem szeretnék írni. Szerintem jelentse mindenkinek azt a dalszöveg,...

Gáll Tamás 2012-09-14
Augusztusban Magyarországon járt egy portlandi ukulelejátékos, Michael Kolibaba, akivel megszerveztünk egy találkozót, és egy hangulatos délutánt töltöttünk el ukulelézéssel. Nagyon jól megértettük egymást, mert az angol mellett a zene volt a közös...

Gáll Tamás 2013-04-20
Ezt a dalt szinte kivétel nélkül mindenki a Beatles-szel azonosítja, hiszen áááá ááááááá áááááááááá áááááááááá fejrázááááás,...

Gáll Tamás 2021-07-27
Ennek a nagyon kedves gyerekdalnak a dallamát szeretném nektek megtanítani. Ennél a gyerekdalnál nem az akkordozás a lényeg, így értelemszerűen nem is erre helyezem a hangsúlyt az alábbi videóban. A "Hol jártál, báránykám?" hangkészlete egy pentaton skála,...

Gáll Tamás 2021-03-31
Kb. 1-1,5 éve érett meg bennem a gondolat, hogy az ukulele.hu-t új alapokra szeretném helyezni. A korábbi honlap 2015 óta szolgálta ki a magyar ukuleléseket, és olyan sok minden történt az elmúlt hat évben, hogy a honlap szerkezete már kicsit nehezen bírta azt az információmennyiséget,...

Gáll Tamás 2021-02-05
Az F-dúr 7-es akkordot kétféleképpen is származtathatjuk más akkordból. Talán a leglogikusabb az F-dúrból, hiszen ahhoz csak egy hangot adunk hozzá, mégpedig úgy, hogy a gyűrűs ujjunkat letesszük a harmadik húr harmadik bundjára, így megkapjuk az Eb hangot. Ha...