UKULELETANFOLYAM 2020-ban
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
KERESÉS
Schäfer Zsolt .:. 2019-04-09

John King az ukulele harmadik (az 1990-es években kezdődő) népszerűségi hullámának kiemelkedő virtuóza volt. Tíz évvel ezelőtt, 2009. április 3-án hunyt el.

Gyerekkorában a családja egy ideig Hawaii-n élt (az édesapja tergerésztiszt volt), itt kezdett ukulelézni, később pedig klasszikus gitárt tanult és gitároktató lett belőle. A barokk gitár iránti érdeklődése - és a felismerés, hogy a barokk gitár hangolása hasonlít az ukulelére - vezette oda, hogy ismét elővegye az ukulelét és egy régi, barokk stílusban kezdjen el rajta játszani. Ezt - az ukulelén akkoriban úttörőnek számító - játékstílust, amikor az egymás utáni hangokat külön húron játsszák, hogy minél tovább csengjenek, campanellának nevezik (az olasz szó harangocskát jelent). Nagyon kifinomult ujjtechnikát igényel (mindkét kézzel!), és eszméletlen pontosságot - főleg, hogy a hangszer épp csak elfér a kézben, ahogyan King szoprán ukuleléje vagy a machete, amelyen szintén játszott. King maga is azt mondta a technikáról egy írásában, hogy „az igazság az, hogy ez egy meglehetősen őrült módja az ukulelézésnek, a könnyű játszhatóság szinte teljesen áldozatul esik és alárendelődik annak, hogy bármi áron elérjük ezt a vibráló, hárfaszerű hangzást” illetve hogy a „szívem a torkomban dobog, amikor ezeket a darabokat koncerten játszom”.

Mivel az internet a 2000-es évek elején még nem volt ott mindenki telefonján, viszonylag kevés koncertfelvétele taláható meg, de az a néhány a YouTube-csatornájáról, amin játszani láthatjuk, magáért beszél.

A Mighty Uke című 2010-es dokumentumfilmben beszélt a hawaii zenéhez és az ukuleléhez való kötődéséről:

Ezen a Ka Ipo Lei Manu című dalt játssza campanella stílusban (ezt a dalt Kapiolani hawaii királyné írta a férjéhez, David Kalākauához, hawaii utolsó királyához):

Itt pedig James Hill-lel játszik két ír dallamot, szintén campanella stílusban.


Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (az írott szövegen kívül ideértve a képeket, videókat) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:
https://www.ukulele.hu/blog/ukulelelegendak-john-king

További olvasnivalók:

Gáll Tamás .:. 2018-08-06
Ez az első gitárlele teszt az ukulele.hu-n, úgyhogy nem is tudom, hol kezdjem. Talán egy őszinte vallomás elfér az elején: nem tudok gitározni, vagyis néhány dolgot le tudok rajta fogni, el tudok játszani, de egyelőre inkább a négyhúrosokat (ukulele, basszusgitár) preferálom. Mivel azonban n...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2018-05-15
- by Marc-Andre Seguin - Ukulele is definitely one of the more unusual instruments when it comes to playing jazz, but that does not mean the genre does not sound great on the instrument. In fact, some of my favorite covers of tunes, including standards, have been versions that I have heard on ukulele. Naturally, since I play guitar and have more strings, it is a little bit easier for me to...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2019-06-13
Javában készülünk Zsolttal a jövő hétfői találkozóra. Reméljük, hogy sokan eljöttök, és továbbra is kérjük, hogy aki szeretne jönni, jelezze a részvételi szándékát a workshop@ukulele.hu címen. A találkozó részleteiről ide ka...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2013-07-19
Nemrég készült egy bejegyzés "Basszus! De durva!" címmel a KALA basszusukuleléjéről, amit az Ethnosoundban ki tudtam próbálni, most pedig néhány napra megkaptam ezt az érdekes hangszert, hogy kipróbáljam. Az U-BASS egy bariton méretű ukuleletestbe oltott basszusgitár. Na...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2015-07-21
Tudom, a cím nem valami izgalmas, sehol egy "meztelennő" vagy kockás hasú pasi, ennek ellenére mégis borzasztó fontos beszélnünk a metronómról. Emlékszem, gyerekkoromban zongoraórákon gyakran előkerült ez a négyzet alapú gúla a rajta lévő kis fém rudacs...
Elolvasom a teljes bejegyzést!