Nyereményjáték! #OrtegaChristmas
KERESÉS
Schäfer Zsolt .:. 2017-02-07

Azt már láttuk, hogy hogyan építhetünk fel akkordokat egy skála hangjaiból, de most azt szeretném bemutatni, hogy habár az akkordok lényegét a benne foglalt hangok határozzák meg, korántsem mindegy, hogy hogyan játsszuk le őket.

Példaként az F-dúrt akkordot fogom felhasználni, és egy klasszikus karácsonyi dal, a Mennyből az angyal első sorát. A miértekre hosszasan nem kitérve, jelen példához tegyük fel, hogy a szeretnénk a dallamunkat végig F-dúr akkordokkal aláfesteni, de úgy, hogy a dallamot is az ukulelén játsszuk (ellentétben azzal, amikor a dalt énekeljük, és az ukulelén csak akkordokat pengetünk). Ehhez az kell, hogy a dallam tisztán követhető és megkülönböztethető legyen a kísérettől. 

Nézzük a kottán pirossal jelölt hangokat (ezeken van a fő hangsúly), ide tesszük az akkordokat, így ezek vannak kitéve leginkább annak a veszélynek, hogy az akkord elnyomja őket. Az első ütemben két F, a másodikban két A, majd A és C a harmadikban illetve a negyedikben. Az előző rész példájából azt látjuk, hogy ezek pontosan az F-dúr akkord hangjai, szóval jó úton járunk. 

Az emberi hallás sajátos tulajdonsága, hogy leginkább a legmagasabb vagy a legutoljára hallott hangra figyel, így rögtön az első hangnál, ami egy F, bonyodalom adódik, mert akár lefelé, akár felfelé pengetünk egy F-dúr akkordot, akkor a legmagasabb és a legutolsó hang is ugyanaz az A lesz. Mi tehát a teendő? Valahogy el kell érnünk, hogy az F hang legyen a legmagasabb, vagy az szólaljon meg utolsónak. Lineáris hangolású ukuleléken a kettő általában ugyanaz (már ha fentről lefelé pengetünk), de a magas G húr a hagyományos hangolásnál ebbe be tud kavarni.

Ha megnézzük alaposabban, a dallam hangja a második húron található, tehát ha az első húrt (az A-t) egyszerűen kihagyjuk a játékból, az A-C-F hangok ugyanúgy kiadják az akkordot, és pontosan a kívánt hangra végződik az akkordunk.

A második ütemünk könnyű eset, hiszen épp az előbb elkerült A hangra van szükségünk, tehát ha (továbbra is fogva az F-dúr akkordot) megpendítjük mind a négy húrt, meg is oldottuk a kérdést.

Újabb probléma már csak a C hangnál adódik, de itt nem kivágnunk kell a magas cét, hanem épp hogy hozzátenni az akkordhoz: az F-dúrt 2-0-1-3 módon játszva harmonizáltuk is a dallamot, csupán egyetlen akkordot használva. 

Alább néhány egyszerű lefogási mód látható, amiket használhatunk, ha a darab harmóniája C, G vagy F akkordot ír elő. Ennek analógiájára a legtöbb akkordot több módon lejátszhatjuk úgy, hogy két, három vagy négy húrt pengetünk. Természetesen a fogólap más helyein is lefoghatjuk az akkordjainkat, amik ugyancsak eltérő hangzást adnak, sőt, kihasználhatjuk azt is, ha a dallamhang a felső húron van, és lentről felfelé pengetünk.

Eddig az elmélet. Egy korábbi videóban már demonstráltuk az egyszerű pengetési technikákat; ehhez a fajta játékhoz kezdetben a videó elején demonstrált hüvelykujjal lefelé pengetés a legalkalmasabb, minthogy a legkönnyebben irányítható. A feladat az, hogy  a jobb kéz hüvelykujja azon a húron álljon meg, amit már nem akarunk hallani, azaz ne kifelé próbáljuk meg elkerülni a húrokat. A gyakorlás során pengessük először mind a négy húrt, majd hármat úgy, hogy az ujjunk begye a negyediken megpihen, majd kettőt úgy, hogy a  hüvelykujj a harmadikon áll meg. Jó gyakorlást!


Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (az írott szövegen kívül ideértve a képeket, videókat) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:
https://www.ukulele.hu/blog/skalak-es-akkordok-3-resz-akkordvariansok

További olvasnivalók:

Schäfer Zsolt .:. 2017-02-07
Azt már láttuk, hogy hogyan építhetünk fel akkordokat egy skála hangjaiból, de most azt szeretném bemutatni, hogy habár az akkordok lényegét a benne foglalt hangok határozzák meg, korántsem mindegy, hogy hogyan játsszuk le őket. Példaként az F-dúrt akkordot fogom fel...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2011-01-24
Ebben a bejegyzésben az ukulele hangolásának fortélyairól lesz szó. Mivel sokan kérték, hogy a hangolást részletesebben mutassam be - és a hangolás valóban nehézséget okozhat kezdőknek -, ezért úgy döntöttem, hogy az első oktatóvideót a hangol&aac...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2016-08-26
Egy korábbi bejegyzésemben (Kincs, ami nincs) áradoztam már arról, gyerekként mennyire magával ragadtak a Bud Spencer és Terence Hill filmjei. Nemrég jöttem rá, hogy a filmekben a direkt poénok mellett rengeteg finom abszurditás van, ami vagy feltűnik a nézőknek vagy nem. Én ez utób...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2016-08-03
A blog eddig talán leginkább hanyagolt ukulelekategóriája a bariton ukulele volt. Ez a hiánypótló bejegyzés azért is készülhet most el, mert nemrég volt a sokadik születésnapom (egy ideje nem számolom), amelyen a családom egy csodálatos, egyedi készítésű ukulel&e...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2011-01-01
Ez egy nagyon érdekes kérdés, és megválaszolása nem köthető kizárólag az ukuleléhez. Szerintem az ember(iség) legcsodálatosabb alkotásai közé tartoznak a hangszerek, amelyek az énekhangot kiegészítik, kísérik, kordában tartott megszólaltatásu...
Elolvasom a teljes bejegyzést!