KERESÉS
Schäfer Zsolt .:. 2017-01-02

Az ukulelében az a nagyszerű, hogy kellő gyakorlással és a megfelelő technikával egy hangszeren tudjuk lejátszani a dallamot és a kíséretet is. Az alábbiakban pár alapvető szabályt írok le ahhoz, hogy a megfelelő akkordokat tudjuk kiválasztani bármilyen dallamhoz.

Kezdetnek azt kell meghatároznunk, hogy melyik hangnemben játszunk. Elsőre maradjunk a C-dúrnál, majd látni fogjuk, hogy a matek működik bármelyik hangnemre. Az alaphangunk ebben az esetben C, és mindenki tudja az általános iskolából, hogy C-D-E-F-G-A-H-C a hangsor. A kérdés, hogy hol vannak ezek a hangok a hangszeren?

Nos, a szabály az, hogy a skála hangjai között két félhang - az ukulelénken két bund - a távolság, kivéve a 3. és a 4., illetve a 7. és a 8. között (ami ugye ismét az alaphang, egy oktávval feljebb), ahol csak egy-egy bunddal (azaz egy félhanggal) kell feljebb lépnünk. Ezeket a közöket nagy illetve kis szekundnak hívják.

Tehát ha fogjuk a C húrunkat példának okáért, azon a C-dúr skála hangjai így helyezkednek el:

A harmadik hang az E, a negyedikhez csak egy félhangot léptünk, illetve a hetedik hang a H, amihez csak egy félhangot kell lépünk, hogy visszaérjünk az alaphang C-hez.

Ezt a szabályt alkalmazhatjuk bármelyik dúr skálára, vegyük például az F-dúrt (ami a másik, ukulelén könnyen lejátszható dúr skála), a hangok így alakulnak:

F, G, A, B, C, D, E, F

Hogy mi a különbség? Csak egy hang! Ha végignézzük, akkor látjuk, hogy a H helyett B áll. És hogy miért, azt az előbbi szabályból könnyen levezethetjük: ha a skála alaphangja az F, ahhoz képes a 3. az A, és onnan a negyedik csak egy félhang távolságra lesz, így H helyett B-t kapunk. A 7. hangunk az E, és ez az alaphangtól egy fél hangnyira van, csakúgy, mint a C-dúr skálában.

Nézzünk egy utolsót, ami kicsit jobban eltér a fenti kettőtől, legyen ez mondjuk a D-dúr.

Az alaphangunk a D, ezután E, és innen azonban még két félhangot kell ugranunk, azaz 3. hang (az F fölött féllel) a fisz, a 4. pedig ehhez képes egy félhanggal feljebb, azaz G. A 7. hang pedig fél hanggal van lejjebb az alaphangnál, azaz a D-t nem C, hanem az annál egy fél hanggal magasabb cisz előzi meg. A skálánk tehát így alakul:

D, E, fisz, G, A, B, cisz, D

Most már csak az van hátra, hogy a skálánkat kissé könnyebben játszható formába öntsük, mert ugyanazon a húron fel-alá rohangálni kissé fárasztó.

Ahogy láttuk, a C- és F-dúr skálák csak egy hangban térnek el, így aztán egészen kis befektetéssel rögtön két skálát is megtanulhatunk.

Először vegyük a C-dúrt, és helyezzük el a hangokat minden húron.

Majd nézzük meg, hogy a C húron játszott hangok hol találhatók még.

Szerencsénk van, mert három húr három bundja elég a teljes skálához. Ha követjük az egyszerű ökölszabályt, hogy egy bundot mindig ugyanahhoz az ujjunkhoz rendelünk hozzá a bal kezünkön, akkor a mutató (első bund: F), középső (második bund: D és H) és gyűrűsujjunk (harmadik bund: G és C) le is fedi a teljes oktávot. Az F-dúr skála pedig csak az A-húron tér el egy pozícióban, a középső helyett a mutatóujjunkkal kell játszani (H helyett B-t). 

Az fenti leírások persze a C6 hangolású ukulelére érvényesek, ha D6 a hangolású hangszeren játszunk, ugyanezekben a pozíciókban a D és G dúr skálák találhatók. A skálák alapos begyakorlása igen fontos. Nálam bevált gyakorlási taktika az, hogy ha adott tempónál tízszer egymás után megy hibátlanul fel és le, akkor gyorsítok picit. Így remek alkalom kínálkozik a metronómmal való gyakorlásra is. 

A továbbiakban azt fogjuk megnézni, hogy hogyan épülnek fel az akkordok a skálák hangjaiból.


Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (az írott szövegen kívül ideértve a képeket, videókat) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:
https://www.ukulele.hu/blog/skalak-es-akkordok-1-resz-a-dur-skalak

További olvasnivalók:

Gáll Tamás .:. 2018-12-30
Ennek a szériának a neve nagyon tetszik, hiszen az egyik kedvenc sorozatom - a Jóbarátok - jut róla eszembe, amit olyannyira szeretek, hogy a főcímdalát ukulelére is feldolgoztam annak ellenére, hogy egyébként zeneileg nem egy korszakalkotó darab, de olyan sokszor hallhattuk, és egyébként a so...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2013-04-01
Sok vacillálás után úgy döntöttünk, hogy hegedű blogként folytatjuk. Itt az idő, mindenki cserélje le a jól megszokott, szeretett ukuleléjét, esetleg a garázsban pofozza át hegedűvé. A hangolás tökmás, de ez nem állíthat meg minket. Mi egy új irá...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2018-09-18
Idén október 5. és 7. között kerül megrendezésre a Budapest Music Expo. Én tavalyelőtt és tavaly is elmentem az expora, és nagyon jól éreztem magam, rengeteg érdekességet láttam és próbáltam ki. Szerintem az ilyen kiállításoknak az az egyik legjobb oldala...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Schäfer Zsolt .:. 2017-06-14
Nemrég megvettem az Acousticure Bluegrass Van című lemezét, amin szerepel az Apor Lázár tánca című 17. századi dal feldolgozása is. A dalt először a Héttorony Hangászok előadásában hallottam, és azóta egyik kedvencem, csak akkoriban még gondolatban sem foglalkoztam zenél&...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2014-10-25
Idén húszéves ez az érdekes nevű zenekar, és sajnálom, hogy én csak nemrég fedeztem fel őket. (Egy korábbi ukuleletesztelő bejegyzésben - KALA KA-S - az egyik legismertebb dalukra pöngetek.) Az együttest egy kissé túlmozgásos zongorista alapította 1994-ben, és azóta is folya...
Elolvasom a teljes bejegyzést!