KERESÉS
Gáll Tamás .:. 2018-12-09

Zsolt kiváló írására - Miért kápózzunk 1. rész - csatlakozva szeretném megmutatni nektek saját példámon keresztül, hogy milyen jól jött ez a kiváló találmány. Épp az Ortega Bonfire videó forgatását befejeztem, amikor eszembe jutott, hogy ha már a kezemben van a hangszer és mellettem egy kápó, akkor készüljön arról is videó és bejegyzés, amelynek egyébként az aktualitását a nemrég meghirdetett nyereményjáték is adja. Ahogy Zsolt is leírta, a kápó fő funkciója az, hogy az ukulele hangolását tudjuk egy mozdulattal megváltoztatni, hiszen az ukulelére csíptetve máris magasabban szól minden húr. Ez azért jó, mert ha bizonyos akkordmenetet, dalkíséretet megtanultunk, amelynek esetleg bonyolult az ujjtechnikája, és másik hangnemben szeretnénk játszani, akkor nem kell elölről, vagyis nulláról felépítenünk a dalt egy másik hangnemben, hanem a kápót felcsíptetve máris tudjuk a megszokott "fogásformákkal" játszani ugyanazt a dalt.

Az egyszerűség kedvéért vegyük az alábbi videón látható példát: az In My Life című dal eredetileg A-dúrban íródott, és én ezt G-dúrban dolgoztam fel, ami egész egyszerűen azt jelenti, hogy egy nagy szekunddal (vagyis két bunddal) lejjebb játszom a dalt az eredeti felvételhez képest. Mit tehetek ilyenkor, ha mégis az eredeti hangnemben szeretném megszólaltatni ezt a remek kis nótát? Két választásom van. Az egyik: elkezdem elölről felépíteni, feldolgozni, ami azért nehéz és időrabló, mert szó szerint a nulláról kell kitalálni a fogásokat, dallamot, átvezetéseket, szóval mindent, ami a dal szóló ukulelés feldolgozásához szükséges. Gondoljunk csak bele, az A-dúr és a G-dúr közötti különbségbe, hol fogjuk le az ukulelét, hová tesszük az ujjainkat:

És így tovább, a G-dúros kezdésnél használt összes többi akkordot is egy nagy szekunddal magasabb akkordra kell cserélnem, vagyis a G-dúrban megszokott kéztartást, ujjtartást és -mozgatást teljes egészében le kell cserélnem, ha A-dúrba át szeretném transzponálni a dalt. Itt jön a képbe a második megoldás, a kápó használata: bundonként fél hanggal tudjuk feljebb csúsztatgatni az ukulele hangolását, ami azt jelenti, hogyha a második bundra tesszük a kápót, akkor ugyanazzal a kéztartással tudom A-dúrban játszani a dalt, amit a G-dúros feldolgozásban már megtanultam. Kicsit máshogyan fogalmazva: ha a G-dúr formuláját (0 2 3 2) fogjuk le úgy, hogy a második bundon van a kápó, akkor valójában egy A-dúr akkordot hallunk! És ez igaz minden akkordra, vagyis a D-dúr (2 2 2 0) valójában egy E-dúr lesz. A kápó felhelyezésével persze az akkordok hangzása is kicsit módosul, hiszen nem ugyanazt az A-dúrt fogjuk hallani: kicsit másként szól, ha kápó nélkül lefogjuk a 2 1 0 0-át és a második bundon kápózva lefogjuk a 0 2 3 2-t, ami nem zavaró, sőt elértük a célunkat, hiszen a megtanult, hetek vagy hónapok óta rögzült ujjmozdulatokat tökéletesen alkalmazhatjuk úgy, hogy közben a dal immár a kívánt, magasabb hangnemben fog megszólalni.

A videón egy olyan Ortega kápót használok, amilyenhez hasonlót a karácsonyi nyereményjátékban lehet nyerni. A nyeremény "special edition", vagyis fekete krómozott verziója az alábbi képen látható kápónak:

Az a véleményem, hogy a kápó nagyon hasznos dolog, Zsolt is írt az előnyeiről a bejegyzésében. Ezt azzal egészíteném ki, hogy a kápó használatával nem szabad hagynunk, hogy ellustuljon az agyunk, kezünk, vagyis kápó nélkül is érdemes gyakorolni a transzponálást, és persze legyen benne a kápó az ukuleletokunkban, mert bármikor jól jöhet: közös zenéléshez, gyakorláshoz, bonyolultabb dolgok azonnali transzponálásához.


Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (az írott szövegen kívül ideértve a képeket, videókat) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:
https://www.ukulele.hu/blog/miert-kapozzunk-2-resz

További olvasnivalók:

Gáll Tamás .:. 2015-07-21
Tudom, a cím nem valami izgalmas, sehol egy "meztelennő" vagy kockás hasú pasi, ennek ellenére mégis borzasztó fontos beszélnünk a metronómról. Emlékszem, gyerekkoromban zongoraórákon gyakran előkerült ez a négyzet alapú gúla a rajta lévő kis fém rudacs...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2016-12-09
Kaptam egy kedves felkérést Bentől, aki az ukulelézésnek és az utazásnak szenteli az életét. Most éppen egy karácsonyi ukulelealbumot készített, és megkért rá, írjam meg a véleményemet róla. Örömmel tettem eleget a felkérésnek. Megkaptam től...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2011-05-14
Ha a tokkérdést már megoldottuk, akkor elmondhatjuk, hogy nem volt soha ilyen jó dolgunk. (Illés után szabadon.) Nemcsak azzal kapcsolatban kapok leveleket, hogy vajon milyen ukulelét (és hol) lehet beszerezni, hanem afelől is gyakran érdeklődnek, milyen tokot érdemes venni. Erre - szerintem - egyértelmű a válas...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2017-08-11
Izgatottan érkeztem tegnap az ukuleletalálkozó helyszínére nem sokkal 17:00 óra előtt. Ukulelékkel felpakolva becaplattam, és nem kellett sokat várni, hogy megérkezzenek az első "kollégák". A helyszínt meglátva az jutott eszembe, hogy kicsit sötét (hogy találjuk meg &iac...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2011-09-23
Újból ellátogattam az Ethnosound üzletbe, ahol nagy ukuleleválaszték fogadott. Néhányat megfogdostunk, megismertünk, felhangoltunk, kipróbáltunk, és szuperül éreztük magunkat (9:00-tól különösen). Kipróbáltunk egy Kala és egy Lanikai LU-11-es ukulelé...
Elolvasom a teljes bejegyzést!