KERESÉS
Schäfer Zsolt .:. 2017-06-14

Nemrég megvettem az Acousticure Bluegrass Van című lemezét, amin szerepel az Apor Lázár tánca című 17. századi dal feldolgozása is. A dalt először a Héttorony Hangászok előadásában hallottam, és azóta egyik kedvencem, csak akkoriban még gondolatban sem foglalkoztam zenéléssel. Most viszont, hogy megint fókuszba került a dal, le is ültem és megtanultam.

A dal hangneme F-dúr, a hangterjedelme hét hang, így viszonylag egyszerű, csak egy D hang miatt kell a harmadik bundnál messzebbre nyúlnunk. 

A tempója eredetileg is lassú (60 bpm körül), de helyenként vannak benne tizenhatodok, amik kicsivel több gyakorlást igényelnek. A végén viszont vagy egy nagyon szép passzus, amivel, ha végig a második húron játsszuk, szert tehetünk némi gyakorlatra a nyakon fel-le mozgásban is. 

Ha a dallamot megtanultuk, akkor hozzátehetjük az akkordokat is. Ennél a darabnál én minden negyedre tettem egy akkordot, de hogy a dallam jól kivehető maradjon, több akkordvariánst kell alkalmaznunk, így néhol ott is van akkordváltás, ahol a harmónia nem változik. 

Szerencsére nem bonyolultak azok sem. Az első részben az egyetlen érdekes részlet, hogy a B-dúrt az ötödik bundot barrézva játsszuk a magas D hang miatt. A dallam kottája fölé odatettem az akkordábrákat. Fontos, hogy ahol staccato-jelölés látható, ügyeljünk arra, hogy az akkordok ne zengjenek hosszan, mert a darab különben elveszti a ritmikáját és egy zengő-bongó kavalkád lesz az egész. Nyugodtan kísérletezzünk, hogy hogyan tudjuk hirtelen elhallgattatni a húrokat, ez akkordonként eltérő lehet; a barrézott B-dúr például elhallgat attól is, hogy kicsit ellazítjuk a kézfejünket, ellenben a C7-nél rá már kell fognunk valamelyik szabad ujjunkkal a többi húrra. 

A második rész némileg bonyolódik, főleg a második ismétlésnél, ahol az akkordok lefogásához célszerűbb visszatérnünk az első pozícióba - és ez a rész, akárcsak a dallamnál, sok gyakorlást igényel, amíg simán megy. 

Természetesen a fenti harmonizálás csak egy javaslat, nyugodtan eltérhetünk tőle, például a 2. és a 6. ütemben F-F-C-C akkordokat is játszhatunk, ami valamivel könnyebbé teszi a kíséretet. 

További variáció lehet, hogy ha az akkordokat nem a hangsúlyos, hanem a hansúlytalan nyolcadokra tesszük, ilyenkor viszont minden akkordot csak nagyon röviden kell játszani, és ha idővel megy, akkor halkabban is. És természetesen ott van az az opció is, hogy ha többen játszunk együtt, akkor a dallam és a kíséret külön hangszeren történik.

A dal teljes kottájának letöltéséhez kattints ide.


Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (az írott szövegen kívül ideértve a képeket, videókat) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:
https://www.ukulele.hu/blog/apor-lazar-tanca


További olvasnivalók:

Gáll Tamás .:. 2017-06-14

Az elmúlt években nagyon sok kedves érdeklődő levelet kaptam ukulelésektől, akik tőlem szerettek volna ukulelézni tanulni. Sajnos azonban - néhány kivételtől eltekintve - nem tudtam megoldani, hogy ukuleleórákat adjak, de mostanra ...

Gáll Tamás .:. 2017-06-14

Kedves Ukulelések!

Néhány napja új szerelem költözött az életembe, ezért sem tudtam friss bejegyzéseket, videókat készíteni. Megszületett a kislányom, akinek sejtése si...

Gáll Tamás .:. 2017-06-14

Kedves Ukulelések!

Néhány napja új szerelem költözött az életembe, ezért sem tudtam friss bejegyzéseket, videókat készíteni. Megszületett a kislányom, akinek sejtése si...

Gáll Tamás .:. 2017-06-14

Egy újabb zeneelméleti, mégis gyakorlati bejegyzéssel szeretnénk segíteni nektek eligazodni kicsit jobban a hangnemek között. Lehet, hogy a címben olvasott kifejezést - "transzponálás" - hallottátok már (énekórán vagy máshol, ká...