Zeneelméleti alapok - csak türelmeseknek! - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


Ígérem, hogy az eddigi legunalmasabb és leghosszabb oktatóvideó következik. Hangközökről, akkordokról esik szó az alábbi videóban. Sokat gondolkodtam, hogyan lenne a legcélszerűbb bevezetni a témát, és nem volt egyszerű dolgom. Nem véletlen, hogy minderről heteken, hónapokon, sőt éveken keresztül tanulnak a gyerekek a zeneiskolában, a felnőttek az egyetemen. Szolmizálásról nem is esik szó egyáltalán a videóban (holott az iskolában szolmizálni előbb tanulunk mint az ABC-s hangokat), úgy éreztem, ha még a szolmizálás és a hangsorok viszonyáról is magyaráznék, végképp követhetetlen lenne a téma (esetleg majd egy következő videóban).

Végül előzetes terv nélkül nekifutottam, hogy elmondjak néhány alapvető dolgot, bízom benne, hogy azért valamennyire követhető lett.

Az ABC-s hangok így következnek egymás után:

[C] [C# = Db] [D] [D# = Eb] [E] [F] [F# = Gb] [G] [G# = Ab] [A] [A# = B] [H] [C] ... stb.

Kiejtve:

[cé] [cisz = desz] [dé] [disz = esz] [é] [ef] [fisz = gesz] [g] [gisz = ász ("rövid" á-val ejtve)] [á] [áisz = bé] [há] [cé] ...

Érdemes ezt nagyon jól megtanulni, ha szükséges, a videó nézése közben ide lehet pillantani a hangsorra. (Angol-amerikai kottákban a B-t Bb-nek jelölik, a H-t pedig B-nek.) Itt most nem foglalkozom azokkal az extrém esetekkel, amikor az E-t vagy a H-t felemeljük vagy az F-et, illetve a C hangot leszállítjuk (merthogy erre is van lehetőség). És még a videó előtt egy titkot elárulok: a zongorán a fekete billentyűk azok, amelyek itt, a hangsorban módosított hangként szereplnek. A nem módosított hangok értelemszerűen a fehér billentyűk.

Ha esetleg valami nem egyértelmű a videóban vagy kérdés merül fel, szívesen válaszolok!

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/zeneelmeleti-alapok-csak-turelmeseknek

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2013-10-02
Bár még csak október eleje van, de úgy gondoltam, időben kiteszem ezt a videót, hogy akinek kedve van, legyen bőven ideje megtanulni, begyakorolni ezt a nagyon kedves és népszerű karácsonyi dalt. 2011 decemberében a Csendes éj feldolgozása került fel - talán kicsit későn - a blogra,...

Gáll Tamás 2020-01-06
A G-moll a részeg ember lépcsője, vagyis ha az E-mollra azt mondhatjuk, hogy szép, szabályos lépcső, akkor a G-moll olyan, mintha a kőműves nem tudta volna sorbarendezni a téglákat méret szerint. A G-dúrhoz képest egy hang az eltérés, de annak az elhelyezkedése miatt a lefogási...

Gáll Tamás 2013-01-18
Azt hiszem, a szoprán ukulele nem (feltétlenül) való férfi kezébe gondolat felülvizsgálandó. Ezt az elképesztően jó videót találtam: Néhány akkordnál az egy négyzetcentiméterre jutó balkéz ujjbegyeinek száma maximális. Az biztos,...

Gáll Tamás 2013-10-02
Bár még csak október eleje van, de úgy gondoltam, időben kiteszem ezt a videót, hogy akinek kedve van, legyen bőven ideje megtanulni, begyakorolni ezt a nagyon kedves és népszerű karácsonyi dalt. 2011 decemberében a Csendes éj feldolgozása került fel - talán kicsit későn - a blogra,...

Gáll Tamás 2019-07-30
Az E-dúr nehézségei után egy pici lazítás következik, az A-dúrt tanuljuk meg. Ha nehézségi sorrendez nézzük, az A-dúrnak valójában meg kellett volna előznie az E-dúrt, de most már mindegy, ez lett a sorrend . Aki le tudja fogni az F-dúrt és az A-mollt,...

Gáll Tamás 2013-06-24
Tavaly készült egy rövid bemutató a Lanikai LU-21-es modelljéről, most pedig a "kistestvért" vettük szemügyre. Azért idézőjeles a kistestvér, mert valójában ugyanakkora, hiszen mindkét típus szoprán, mégis a mostani a kicsit olcsóbb, ránézésre...

Gáll Tamás 2020-04-14
A C-moll a második olyan akkordunk, amelynél megkövetelt a barré használata. Bár a D-dúrnál is érintettük ezt a témát, mégis itt jön elő hangsúlyosabban. A C-mollt két lefogási módban tanuljuk meg, az egyik a 0333, a másik az 5333. Az első esetben egy...

Gáll Tamás 2020-11-08
Sokszor elmondom és leírom, hogy ezt vagy azt a dalt érdemes megtanulni, mert sokan ismerik, így társaságban is jó "muníció", vagyis az "Ugyanmár, játssz valamit!" kérés esetén bátran előadhatjuk. A "Hull a pelyhes"-sel is ez a helyzet, ugyanakkor hátránya, hogy...

Gáll Tamás 2021-11-25
Életem első fingerstyle-feldolgozásai közé tartozott a Csendes éj, amit tíz évvel ezelőtt ilyenkor szorgalmasan gyakorolgattam, hogy aztán 2011. december 11-én kitegyem róla a blogbejegyzést. Emlékszem, mennyire megszenvedtem vele, hogy kitaláljam az akkordok és a dallam illesztését,...