Már itt, e Földön... - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


Komár László tegnap távozott az örök rock 'n' roll mezejére. Nagyon sajnálom, mert kiváló előadó volt, és nem hallhatjuk tőle többé, hogy sikerült az elmúlt héten vennie egy pár lakkcipőt. Azaz dehogynem! Szerencsére megmaradnak nekünk a felvételek, amelyek megőrzik ennek a nagyszerű énekesnek az alkotásait, előadásait. És persze nemcsak a technika őrzi Komár László dalait és fellépéseit, hanem a szívünk is, hiszen egy-egy dalához kapcsolódhat számos szép emlék, élmény... Sajnos nem volt szerencsém, hogy Komár bármelyik fellépésén személyesen ott legyek, biztosan nagy élmény lett volna. Egy igazi nagy énekes hagyott itt bennünket.

Gondolom, mindenkinek van kedvenc Komár-dala, amelyeket bármikor szívesen meghallgat. Nekem ilyen a Táncoló fekete lakkcipők, a No, Miss és a Halványkék szemek (és még amik most hirtelen nem jutnak eszembe...). Amikor tegnap olvastam ezt a váratlan és tragikus hírt, elhatároztam, hogy a következő bejegyzést Komár László emlékének szenteljük. A választásom végül a Halványkék szemek című számra esett, amelynek a dalszövegéből egy fél sort adtam az írás címének (bár a dalban ez más vonatkozásban hangzik el).

A dal versszakai egy "bejáratott" akkordsorra épülnek. Az első fok dúr - hatodik fok moll - második fok moll - ötödik fok dúr - első fok kör (azaz I-VIm-IIm-V-I) nagyon, nagyon, de nagyon sok dalban hallható. Mindezzel persze egyáltalán nem leszólni szeretném ezt a számot, hiszen önmagában attól még, hogy ez(eke)t a fordulato(ka)t más dalokban is hallhatjuk nem teszi unalmassá ezt a számot, hiszen rengeteg más dolog teszi egyedivé és nagyon jó hangulatúvá a Halványkék szemeket . Az egyik ilyen körülmény a dallam, amit Komár lazán, könnyedén - úgy elviszesen - énekel, és az is, ahogyan előadja a dalt. Ezenkívül a hangszerelésre sem lehet panaszunk: szaxofonkórus az intróban, a rock 'n' rollból elmaradhatatlan "zongorapittyegés" (folyamatosan) és "gitárpattyogás" (2-re és 4-re), az átvezető részben a finom vokál, a B részben ("úgy kívántalak, mint éj a csillagot" szövegtől) a vokál, annak a végén a bambambam... Az is nagy ötlet, hogy az átvezető résznek ("elér a végzet" szövegtől) ugyanaz az akkordmenete, mint a versszakoké, de az eltérő dallam miatt azt hisszük, hogy más. Az akkordmenet csak B részben változik meg, nagyon igényesen ki van dolgozva, le a kalappal. És a vokállal kísért szaxofonszólóról (ami a kivezető rész is egyben) még nem is beszéltünk. Most csak hirtelen néhány észrevételt írtam le, amelyeket zeneileg ki lehet emelni ebből a dalból. Talán ennyiből is látszik, hogy egy igényes, jól összerakott dalról szó.

Ennek a dalnak nem találtam meg a teljes akkordsorát az interneten. Csak a versszakok akkordjait adta találként a gogli, ezért elővettem a fülemet, az ukulelémet, és "lehallgattam" az átvezető és a B rész akkordjait, azt hiszem, sikerült , így meglett minden akkord. Így derült ki számomra, hogy az átvezető rész akkordjai megegyeznek a versszakok akkordjaival, a B rész akkordjait pedig kisilabizáltam . A G+ akkord igazából nincs benne eredetileg a dalban, de  én beletettem, mert marhajól szól , tehát nem kötelező belejátszani. Dm7 helyett lehet játszani Dm-t is. Az akkordok megtalálásában segít az akkordtáblázat (ld. a jobb oldali panelen). Ha esetleg valaki nem boldogul, szívesen segítek, írjatok bátran! Még egy apró megjegyzés: a C Am Dm.... sort csak egyszer írtam a dalszöveg fölé, de ez az akkordsor értelemszerűen ismétlődik, ismétlődik, ismétlődik...

Halványkék szemek

C Am Dm7 G7 C Am Dm7 G7
Halvány kék szemek fény sugarában,
látom sorsomat és a jövőt
kékebbet és tisztábbat nem láttam ezelőtt
Epedve és remegve még a vágyam egyre nőtt

C Am Dm7 G7 C Am Dm7 G7
Elér a végzet a kék színű börtön
az a kék szem az a sorsom
az az édes szerelem már itt e földön
nem kell így senmmi nekem.

E Am Dm G7
Úgy kívántalak, mint éj a csillagot,nyári lomb a fényt meg az esőt
Em Am Dm D G7 (G+)
Úgy kívántalak, vártam a holnapot s most itt állok nézd a szíved előtt!

C Am Dm7 G7 C Am Dm7 G7
Halvány kék szemek égi tüzében
elhamvaszt a kék elveszek én,
de mégis erre vártam, ebben hiszek én
de mégis meggyötörve izzik szívem, mint a szén

C Am Dm7 G7 C Am Dm7 G7
Elér a végzet a kék színű börtön
az a kék szem az a sorsom
az az édes szerelem, már itt e földön
nem kell így semmi nekem.

E Am Dm G7
Úgy kívántalak, mint éj a csillagot,nyári lomb a fényt meg az esőt
Em Am Dm D G7 (G+)
Úgy kívántalak, vártam a holnapot s most itt állok nézd a szíved előtt!

Halvány kék szemek fény sugarában,
látom sorsomat és a jövőt,
kékebbet és tisztábbat nem láttam ezelőtt
epedve és remegve míg a vágyam egyre nőtt .

Elér a végzet a kék színű börtön
az a kék szem az a sorsom
az az édes szerelem már itt e földön
nem kell így semmi nekem.

Blogcímkék: feldolgozás

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/mar-itt-e-foldon

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2019-10-11
Egy újabb népszerű, és mindenki által ismert dalt szeretnék nektek megtanítani. A When The Saints Go Marching In eredete az idők távoli homályában örök rejtély marad, ezért a hivatalos oldalak is "traditional"-ként utalnak rá. Az első ismert felvétel 1923-ból...

Gáll Tamás 2021-08-24
Örülök, ha egy ukulelekülönlegesség kerül a kezembe: a nyolchúros ukuleléket mindig idesorolom, hiszen ilyet viszonylag ritkán próbálhatok. A fa anyaga rétegelt mahagóni, és az ukulele megjelenése a megszokott Baton Rouge-jellegzetességeket mutatja (napsugár gravírozás...

Gáll Tamás 2021-03-30
Sok-sok akkordtanulós videó után elérkeztünk egy vízválasztó akkordhoz, hiszen ez az első barré akkord, amit megtanulunk. A barré akkord azt jelenti, hogy az egyik ujjunkkal (leginkább a mutatóujjal) lefogjuk mind a négy húrt (vagy kis barré esetén kettőt vagy hármat),...

Gáll Tamás 2023-02-09
A Lanikai egyik legjobb ukuleléjét szeretném bemutatni nektek. Természetesen ízlések és pofonok, és persze nagyon sokat számít a külső is, de ha egy ukulele legfontosabb paramétereit nézzük, akkor ez a Lanikai biztosan az igazán kiválóak közé tartozik....

Gáll Tamás 2021-12-13
Ritkán akad a kezembe bariton ukulele, ezért roppant izgalmas, amikor egy igazán nagy ukulelét kipróbálhatok. Ráadásul ez nem is belépő szintű hangszer, hiszen tömör akác fedlappal készült. Innen is a típusjelzés: ACacia Solid Top - Bariton. Kész csoda, hogy ezt meg...

Gáll Tamás 2021-11-17
Remélem, vannak közöttetek, akik szeretik a "bluegrass"-t, mert az egyik örökzöld klasszikus akkordozós kíséretét szeretném nektek megmutatni. A dalt 1946-ban szerezte Bill Monroe (ő legalábbis ezt mondja, nem értem, a Wikipedián miért 1945 szerepel), és ebben az évben fel...

Gáll Tamás 2023-04-12
Némi szünet után újból jelentkezem blogbejegyzéssel, ráadásul egy régebbi adósságomat törlesztem, hiszen a blog több mint 13 éves fennállása óta nem esett még szó a balkezes ukulelékről. A tavaszi tanfolyamokon részt vett egy balkezes kolléga,...

Gáll Tamás 2011-10-29
Csodálattal nézem ezeket a találékony és nagyon ügyes embereket, akik a legkülönfélébb dolgokból készítenek magunknak hangszert. Cipősdoboztól kezdve az ágytálon keresztül a teniszütőig mindenfélére ráfeszítenek négy húrt,...

Gáll Tamás 2015-01-25
Nagyon sok olyan levelet kapok, amelyben szülők azt kérdezik, hogy a gyermeküknek milyen ukulelét válasszanak. Az ukulelevásárlásról "felnőttnek" már született bejegyzés, de a beérkezett számtalan levélre tekintettel most megpróbálom összefoglalni mindazt, amit...