Miért kápózzunk? - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


A kápó fő funkciója az, hogy az ukulele hangolását tudjuk egy mozdulattal megváltoztatni, hiszen az ukulelére csíptetve máris magasabban szól minden húr. Ez azért jó, mert ha bizonyos akkordmenetet, dalkíséretet megtanultunk, amelynek esetleg bonyolult az ujjtechnikája, és másik hangnemben szeretnénk játszani, akkor nem kell elölről, vagyis nulláról felépítenünk a dalt egy másik hangnemben, hanem a kápót felcsíptetve máris tudjuk a megszokott "fogásformákkal" játszani ugyanazt a dalt.

Az egyszerűség kedvéért vegyük az alábbi videón látható példát: az In My Life című dal eredetileg A-dúrban íródott, és én ezt G-dúrban dolgoztam fel, ami egész egyszerűen azt jelenti, hogy egy nagy szekunddal (vagyis két bunddal) lejjebb játszom a dalt az eredeti felvételhez képest. Mit tehetek ilyenkor, ha mégis az eredeti hangnemben szeretném megszólaltatni ezt a remek kis nótát? Két választásom van. Az egyik: elkezdem elölről felépíteni, feldolgozni, ami azért nehéz és időrabló, mert szó szerint a nulláról kell kitalálni a fogásokat, dallamot, átvezetéseket, szóval mindent, ami a dal szóló ukulelés feldolgozásához szükséges. Gondoljunk csak bele, az A-dúr és a G-dúr közötti különbségbe, hol fogjuk le az ukulelét, hová tesszük az ujjainkat:

És így tovább, a G-dúros kezdésnél használt összes többi akkordot is egy nagy szekunddal magasabb akkordra kell cserélnem, vagyis a G-dúrban megszokott kéztartást, ujjtartást és -mozgatást teljes egészében le kell cserélnem, ha A-dúrba át szeretném transzponálni a dalt. Itt jön a képbe a második megoldás, a kápó használata: bundonként fél hanggal tudjuk feljebb csúsztatgatni az ukulele hangolását, ami azt jelenti, hogyha a második bundra tesszük a kápót, akkor ugyanazzal a kéztartással tudom A-dúrban játszani a dalt, amit a G-dúros feldolgozásban már megtanultam. Kicsit máshogyan fogalmazva: ha a G-dúr formuláját (0 2 3 2) fogjuk le úgy, hogy a második bundon van a kápó, akkor valójában egy A-dúr akkordot hallunk! És ez igaz minden akkordra, vagyis a D-dúr (2 2 2 0) valójában egy E-dúr lesz. A kápó felhelyezésével persze az akkordok hangzása is kicsit módosul, hiszen nem ugyanazt az A-dúrt fogjuk hallani: kicsit másként szól, ha kápó nélkül lefogjuk a 2 1 0 0-át és a második bundon kápózva lefogjuk a 0 2 3 2-t, ami nem zavaró, sőt elértük a célunkat, hiszen a megtanult, hetek vagy hónapok óta rögzült ujjmozdulatokat tökéletesen alkalmazhatjuk úgy, hogy közben a dal immár a kívánt, magasabb hangnemben fog megszólalni.

Azzal együtt, hogy a kápó hasznos, a használatával nem szabad hagynunk, hogy ellustuljon az agyunk, kezünk, vagyis kápó nélkül is érdemes gyakorolni a transzponálást, és persze legyen benne a kápó az ukuleletokunkban, mert bármikor jól jöhet: közös zenéléshez, gyakorláshoz, bonyolultabb dolgok azonnali transzponálásához.

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/miert-kapozzunk

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2021-09-13
Igencsak mozgalmas, ukulelés programokban bővelkedő 3 hetet tudhatok magam mögött, mert két tanfolyami hétvége (egy I-es és egy II-es tanfolyam) után 2021. szeptember 11-én ukuleletalálkozó következett. Nyáron, amikor a tanfolyamokat és a találkozót elkezdtem szervezni,...

Gáll Tamás 2011-03-03
Ennek a dalnak a megtanulásához kicsivel több gyakorlás és türelem szükséges különösen, ami bevezető részt illeti, de a szám viszonylag nagy tempója miatt a versszakokban és a refrénekben is oda kell figyelni a gyors akkordváltásokra. Mindez azonban ne vegye el...

Gáll Tamás 2023-06-12
A tegnapi II-es tanfolyamnak - a tavaszihoz hasonlóan - 10 fővel vágtunk neki. Megdolgoztattuk az agyunknak a ritmizálásért felelős részét, és némítási technikákat is tanultunk. Sok-sok akkorddal - közöttük a barré fogásokkal - is megismerkedtünk. Igazán...

Gáll Tamás 2020-10-28
Tavaly ősszel próbáltam ki a Flight tenor ukuleléjét (ez a tenor méretű jószág most éppen hiánycikk), a napokban pedig egy aranyos, belépő szintű szoprán Flight került a kezeim közé. Ehhez persze hozzájárult, hogy egy kedves ukulelés hölgy ezt rendelte meg...

Gáll Tamás 2022-08-24
Őszintén szólva nem gondoltam, hogy ennyien leszünk a tanfolyamon, mert ilyenkor még sokan nyaralnak, élvezik az utolsó nyári napokat, de legnagyobb örömömre majdnem teljesen megtelt a terem, és 15 lelkes ukuleléssel kezdtük meg 2022. augusztus 21-én 9 órakor a 12. ukuleletanfolyamot. Reggel...

Gáll Tamás 2021-06-26
Egy egyszerű szoprán ukulelét próbálhattam ki a Baton Rouge-tól. Rétegelt mahagóniból készült, és érdekessége a fejen körbefutó szegélyberakás, bár lehet, hogy ezt a díszítést hivatalosan nem így nevezik. Mindenesetre a fejen alkalmazott,...

Gáll Tamás 2021-01-25
A tavaly év végi közös karácsonyi ukulelézés sikerén felbuzdulva újra össznépi pengetésre invitállak Titeket, és sajnos most is csak virtuálisan. Az "Ó, gyönyörű szép" projektjéhez hasonlóan most is várom tőletek a pengetős videókat,...

Gáll Tamás 2020-05-18
A blog indulásához képest nagyon sokára készült el ez a húrozós videó, alig 9 és fél évet kellett rá várni. Ennek egyik oka, hogy kicsit szégyellem, de az ukulele húzorásban nincs túl nagy gyakorlatom. Másrészt én azok közé...

Gáll Tamás 2016-09-29
Szeretettel ajánlom a figyelmetekbe a bariton ukuleléről szóló első bejegyzést. Ha azt esetleg nem olvastátok, talán érdemes azzal kezdeni. Most folytatom az ott megkezdett gondolatokat, és további részleteket árulok el erről a csodálatos hangszerről, és egy tízperces videót...