KERESÉS
2017-02-28

Nagyon régen készítettem már "együttakkordozós" videót, de most felvettem néhány dalt, amelyek közül elsőként a Herman's Hermits régi slágerét szeretném megmutatni ukulele (pontosabban banjolele) kísérettel. Ezzel a dallal kiválóan gyakorolhatnak olyan kezdők, akik az első néhány alapakkord elmélyítésén fáradoznak. A dal tempójának és viszonylag sűrű akkordváltogatásainak köszönhetően a legfontosabb alapakkordokat véshetjük az eszünkbe / kezünkbe: C-dúr, F-dúr, G-dúr, C7-es, aztán - ez már nem látszik a videón - egy kósza D-dúr is befigyel. De ne szaladjunk ennyire előre, először is itt van maga a dal, ha valakinek a címe alapján nem ugrik be:

A dalt Gerry Goffin (szöveg) és Carole King (zene) szerezte, és a Herman's Hermits-en kívül sokan feldolgozták, de az ő előadásukban lett a legnépszerűbb olyannyira, hogy 1964 szeptemberében az angol slágerlistát vezették (ami a sok Beatles-dal között azért csodaszámba ment). Íme, a kor egyik "fiúegyüttese", amelynek a nevéhez fűződik még a No Milk Today és a There's a Kind of Hush című dal is:

Ahogy fent írtam, bajnolelével kísérem a dalt. Ez ne zavarjon senkit, az akkordokat teljesen ugyanúgy kell fogni, mintha "sima" ukulelén játszanánk. Tehát vegyétek bátran a kezetekbe az uksitokat, és próbáljátok Ti is kísérni ezt a dalt, a bátrabbak énekelhetik is, vagy ha van a közelben dalos kedvű családtag, máris megvan az együttes magja .

Az akkordokat nem jeleztem külön a videón, de szerintem jól látszik, hogy a versszakok nagy részében a C és az F-dúr váltakozik, majd egy C7-es átmenet a G-dúrra. 0:40-0:42 között van egy kis pittyputty, véletlenül felléptem F-dúrra, nem kellett volna . A dalszöveget és az akkordokat ide kattintva találhatjátok meg. Jó gyakorlást mindenkinek!


Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (az írott szövegen kívül ideértve a képeket, videókat) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:
http://www.ukulele.hu/blog/im-into-something-good


2017-02-07

Azt már láttuk, hogy hogyan építhetünk fel akkordokat egy skála hangjaiból, de most azt szeretném bemutatni, hogy habár az akkordok lényegét a benne foglalt hangok határozzák meg, korántsem mindegy, hogy hogyan játsszuk le őket.

Példaként az F-dúrt akkordot fogom felhasználni, és egy klasszikus karácsonyi dal, a Mennyből az angyal első sorát. A miértekre hosszasan nem kitérve, jelen példához tegyük fel, hogy a szeretnénk a dallamunkat végig F-dúr akkordokkal aláfesteni, de úgy, hogy a dallamot is az ukulelén játsszuk (ellentétben azzal, amikor a dalt énekeljük, és az ukulelén csak akkordokat pengetünk). Ehhez az kell, hogy a dallam tisztán követhető és megkülönböztethető legyen a kísérettől. 

Nézzük a kottán pirossal jelölt hangokat (ezeken van a fő hangsúly), ide tesszük az akkordokat, így ezek vannak kitéve leginkább annak a veszélynek, hogy az akkord elnyomja őket. Az első ütemben két F, a másodikban két A, majd A és C a harmadikban illetve a negyedikben. Az előző rész példájából azt látjuk, hogy ezek pontosan az F-dúr akkord hangjai, szóval jó úton járunk. 

A┠-╂H╂C╂-╂D╂-╂E╂F╂-╂G╂-╂A
E┠F╂-╂G╂-╂A╂-╂H╂C╂-╂D╂-╂E
C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC
G┠-╂A╂-╂H╂C╂-╂D-╂E╂F╂-╂G

Az emberi hallás sajátos tulajdonsága, hogy leginkább a legmagasabb vagy a legutoljára hallott hangra figyel, így rögtön az első hangnál, ami egy F, bonyodalom adódik, mert akár lefelé, akár felfelé pengetünk egy F-dúr akkordot, akkor a legmagasabb és a legutolsó hang is ugyanaz az A lesz. Mi tehát a teendő? Valahogy el kell érnünk, hogy az F hang legyen a legmagasabb, vagy az szólaljon meg utolsónak. Lineáris hangolású ukuleléken a kettő általában ugyanaz (már ha fentről lefelé pengetünk), de a magas G húr a hagyományos hangolásnál ebbe be tud kavarni.

Ha megnézzük alaposabban, a dallam hangja a második húron található, tehát ha az első húrt (az A-t) egyszerűen kihagyjuk a játékból, az A-C-F hangok ugyanúgy kiadják az akkordot, és pontosan a kívánt hangra végződik az akkordunk.

A második ütemünk könnyű eset, hiszen épp az előbb elkerült A hangra van szükségünk, tehát ha (továbbra is fogva az F-dúr akkordot) megpendítjük mind a négy húrt, meg is oldottuk a kérdést.

Újabb probléma már csak a C hangnál adódik, de itt nem kivágnunk kell a magas cét, hanem épp hogy hozzátenni az akkordhoz: az F-dúrt 2-0-1-3 módon játszva harmonizáltuk is a dallamot, csupán egyetlen akkordot használva. 

Alább néhány egyszerű lefogási mód látható, amiket használhatunk, ha a darab harmóniája C, G vagy F akkordot ír elő. Ennek analógiájára a legtöbb akkordot több módon lejátszhatjuk úgy, hogy két, három vagy négy húrt pengetünk. Természetesen a fogólap más helyein is lefoghatjuk az akkordjainkat, amik ugyancsak eltérő hangzást adnak, sőt, kihasználhatjuk azt is, ha a dallamhang a felső húron van, és lentről felfelé pengetünk.

Eddig az elmélet. Egy korábbi videóban már demonstráltuk az egyszerű pengetési technikákat; ehhez a fajta játékhoz kezdetben a videó elején demonstrált hüvelykujjal lefelé pengetés a legalkalmasabb, minthogy a legkönnyebben irányítható. A feladat az, hogy  a jobb kéz hüvelykujja azon a húron álljon meg, amit már nem akarunk hallani, azaz ne kifelé próbáljuk meg elkerülni a húrokat. A gyakorlás során pengessük először mind a négy húrt, majd hármat úgy, hogy az ujjunk begye a negyediken megpihen, majd kettőt úgy, hogy a  hüvelykujj a harmadikon áll meg. Jó gyakorlást!


Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (az írott szövegen kívül ideértve a képeket, videókat) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:
http://www.ukulele.hu/blog/skalak-es-akkordok-3-resz-akkordvariansok


2017-01-19

Az előző részben megnéztük, hogy hogyan építhetünk fel egy dúr skálát tetszőleges alaphangra. Az alábbiakban pedig azt írom le, hogy hogyan határozhatjuk meg a skálához tartozó akkordokat; ezekre a harmónia lejátszásánál van szükségünk.  A példákban a C-dúr skálát fogom használni, de csakúgy, mint amikor a magát a skálát raktuk össze, a matek működik a többi esetben is. 

Aki ukulelét vesz magának, az első héten megtanul három akkordot: a C-dúrt, az F-dúrt, és a G-dúrt (már amennyiben C6 hangolású a hangszere). Hogy miért épp ezeket? Hát azért, mert a C-dúr skála hangjaiból ezek a dúr akkordok rakhatók össze, és a dúr akkordok azok, amelyek alapvetően derűsek, ahogy ezt egy ukulelétől elvárja az ember. Na de kezdjük az elején. Mi is az az akkord? Akkordnak azt nevezzük, amikor egynél több hang szólal meg egyszerre. Mindnen akkordnak van egy alaphangja, amihez egy terc (három hangot felölelő távolság) és egy kvint (öt hangot felölelő távolság) társul, azaz a kettővel illetve néggyel feljebb lévő hangok a skálán.

Vegyük a C-dúr skálánkat:

C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC

Ha tehát ebből a skálából szeretnénk akkordokat képezni, nem kell mást tennnünk, mint hogy vesszük a kívánt akkord alaphangját, ez legyen mondjuk az F. Innen lépünk két hangot, azaz a G-t átugorva hozzátesszük az A-t, majd ismét lépünk kettőt, és a H-t kihagyva még a C-t is. Az F-akkordunk tehát F, A, és C hangokból fog állni. Ha tudjuk, hogy melyik hang hol van a fogólapon, ezek után már könnyen összerakhatjuk az F-akkordot.

A┠-╂H╂C╂-╂D╂-╂E╂F╂-╂G╂-╂A
E┠F╂-╂G╂-╂A╂-╂H╂C╂-╂D╂-╂E
C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC
G┠-╂A╂-╂H╂C╂-╂D-╂E╂F╂-╂G

Lássunk egy másik példát, legyen mondjuk az A, ismét a C-dúr skálán.

C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC

Az A hang terce a C, a kvintje pedig az E, az A-akkordunk tehát A, C, E hangokból áll.

A┠-╂H╂C╂-╂D╂-╂E╂F╂-╂G╂-╂A
E┠F╂-╂G╂-╂A╂-╂H╂C╂-╂D╂-╂E
C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC
G┠-╂A╂-╂H╂C╂-╂D-╂E╂F╂-╂G

Habár hasonlóan képeztük a két akkordot, ráadásul csak egy hangban térnek el, hangulatban mégis nagyon fognak különbözni, amikor lejátsszuk őket. Ez a különbség a dúr és a moll akkordok között, az F-akkordunk ugyanis egy dúr volt, az A-akkordunk pedig moll. Na, és ez mikor dőlt el, kérdezthetnénk; alább a válasz.

Azt már láttuk, hogy a skálánkban van két kitüntetett hely – a 3., illetve a 7. hang –, ahonnan csak egy fél hangot kell fellépnünk a skála következő hangjához. Ha egy ilyen hangköz kerül a tercünkbe, akkor kistercről van szó, ha nincs benne, akkor nagytercről. Dúr az akkordunk, ha az alaphanghoz képest a terc nagy, moll akkord pedig, ha az alaphangot egy kistec követi. Ezen logika alapján végigképezhetjük a skála összes akkordját (maradva a C-dúr skálánál):

C-E-G: C-dúr (nagyterc, tiszta kvint)
D-F-A: D-moll (kisterc, tiszta kvint)
E-G-H: E-moll (kisterc, tiszta kvint)
F-A-C: F-dúr (nagyterc, tiszta kvint)
G-H-D: G-dúr (nagyterc, tiszta kvint)
A-C-E: A-moll (kisterc, tiszta kvint)
H-D-F: H-szűkített (kisterc, szűkített kvint)

Ez az utolsó akkord némileg különbözik, ugyanis itt a tiszta kvinttel (ami hét félhangot felölelő távolságot jelent) olyan hangot kapnánk, ami nem részei a skálának, kénytenek vagyunk beérni ezzel. Ha megjegyezzük az akkordtípusok fenti sorrendjét, akkor már nem kell bajlódni azzal, hogy egyesével építsük fel a hangokból az akkordokat, az alaphang ismeretében meghatározhatjuk, hogy az adott hangnemben miket használhatunk. 


Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (az írott szövegen kívül ideértve a képeket, videókat) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:
http://www.ukulele.hu/blog/skalak-es-akkordok-2-resz-a-dur-skala-akkordjai