KERESÉS
2017-02-07

Azt már láttuk, hogy hogyan építhetünk fel akkordokat egy skála hangjaiból, de most azt szeretném bemutatni, hogy habár az akkordok lényegét a benne foglalt hangok határozzák meg, korántsem mindegy, hogy hogyan játsszuk le őket.

Példaként az F-dúrt akkordot fogom felhasználni, és egy klasszikus karácsonyi dal, a Mennyből az angyal első sorát. A miértekre hosszasan nem kitérve, jelen példához tegyük fel, hogy a szeretnénk a dallamunkat végig F-dúr akkordokkal aláfesteni, de úgy, hogy a dallamot is az ukulelén játsszuk (ellentétben azzal, amikor a dalt énekeljük, és az ukulelén csak akkordokat pengetünk). Ehhez az kell, hogy a dallam tisztán követhető és megkülönböztethető legyen a kísérettől. 

Nézzük a kottán pirossal jelölt hangokat (ezeken van a fő hangsúly), ide tesszük az akkordokat, így ezek vannak kitéve leginkább annak a veszélynek, hogy az akkord elnyomja őket. Az első ütemben két F, a másodikban két A, majd A és C a harmadikban illetve a negyedikben. Az előző rész példájából azt látjuk, hogy ezek pontosan az F-dúr akkord hangjai, szóval jó úton járunk. 

A┠-╂H╂C╂-╂D╂-╂E╂F╂-╂G╂-╂A
E┠F╂-╂G╂-╂A╂-╂H╂C╂-╂D╂-╂E
C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC
G┠-╂A╂-╂H╂C╂-╂D-╂E╂F╂-╂G

Az emberi hallás sajátos tulajdonsága, hogy leginkább a legmagasabb vagy a legutoljára hallott hangra figyel, így rögtön az első hangnál, ami egy F, bonyodalom adódik, mert akár lefelé, akár felfelé pengetünk egy F-dúr akkordot, akkor a legmagasabb és a legutolsó hang is ugyanaz az A lesz. Mi tehát a teendő? Valahogy el kell érnünk, hogy az F hang legyen a legmagasabb, vagy az szólaljon meg utolsónak. Lineáris hangolású ukuleléken a kettő általában ugyanaz (már ha fentről lefelé pengetünk), de a magas G húr a hagyományos hangolásnál ebbe be tud kavarni.

Ha megnézzük alaposabban, a dallam hangja a második húron található, tehát ha az első húrt (az A-t) egyszerűen kihagyjuk a játékból, az A-C-F hangok ugyanúgy kiadják az akkordot, és pontosan a kívánt hangra végződik az akkordunk.

A második ütemünk könnyű eset, hiszen épp az előbb elkerült A hangra van szükségünk, tehát ha (továbbra is fogva az F-dúr akkordot) megpendítjük mind a négy húrt, meg is oldottuk a kérdést.

Újabb probléma már csak a C hangnál adódik, de itt nem kivágnunk kell a magas cét, hanem épp hogy hozzátenni az akkordhoz: az F-dúrt 2-0-1-3 módon játszva harmonizáltuk is a dallamot, csupán egyetlen akkordot használva. 

Alább néhány egyszerű lefogási mód látható, amiket használhatunk, ha a darab harmóniája C, G vagy F akkordot ír elő. Ennek analógiájára a legtöbb akkordot több módon lejátszhatjuk úgy, hogy két, három vagy négy húrt pengetünk. Természetesen a fogólap más helyein is lefoghatjuk az akkordjainkat, amik ugyancsak eltérő hangzást adnak, sőt, kihasználhatjuk azt is, ha a dallamhang a felső húron van, és lentről felfelé pengetünk.

Eddig az elmélet. Egy korábbi videóban már demonstráltuk az egyszerű pengetési technikákat; ehhez a fajta játékhoz kezdetben a videó elején demonstrált hüvelykujjal lefelé pengetés a legalkalmasabb, minthogy a legkönnyebben irányítható. A feladat az, hogy  a jobb kéz hüvelykujja azon a húron álljon meg, amit már nem akarunk hallani, azaz ne kifelé próbáljuk meg elkerülni a húrokat. A gyakorlás során pengessük először mind a négy húrt, majd hármat úgy, hogy az ujjunk begye a negyediken megpihen, majd kettőt úgy, hogy a  hüvelykujj a harmadikon áll meg. Jó gyakorlást!




További olvasnivalók:

2014-02-16
írta: Gáll Tamás

Az Ethnosoundban nézelődve egy aranybarna, "szálcsiszolt" kis ukulelén akadt meg a szemem. Azonnal megtetszett, mivel a megszokott ukuleleszínektől eltért a...

2013-12-28
írta: Gáll Tamás
2014-04-16
írta: Gáll Tamás

Több olyan levelet kaptam, amelyben azt kérdezitek, hogy "oké, hogy lefogom az akkordot, de milyen ritmusban kell pengetnem?". Ha az egyszerű, de kevéssé segítő választ szeretném megadni, azt mondanám, hogy...