KERESÉS
2017-01-02

Az ukulelében az a nagyszerű, hogy kellő gyakorlással és a megfelelő technikával egy hangszeren tudjuk lejátszani a dallamot és a kíséretet is. Az alábbiakban pár alapvető szabályt írok le ahhoz, hogy a megfelelő akkordokat tudjuk kiválasztani bármilyen dallamhoz.

Kezdetnek azt kell meghatároznunk, hogy melyik hangnemben játszunk. Elsőre maradjunk a C-dúrnál, majd látni fogjuk, hogy a matek működik bármelyik hangnemre. Az alaphangunk ebben az esetben C, és mindenki tudja az általános iskolából, hogy C-D-E-F-G-A-H-C a hangsor. A kérdés, hogy hol vannak ezek a hangok a hangszeren?

Nos, a szabály az, hogy a skála hangjai között két félhang - az ukulelénken két bund - a távolság, kivéve a 3. és a 4., illetve a 7. és a 8. között (ami ugye ismét az alaphang, egy oktávval feljebb), ahol csak egy-egy bunddal (azaz egy félhanggal) kell feljebb lépnünk. Ezeket a közöket nagy illetve kis szekundnak hívják.

Tehát ha fogjuk a C húrunkat példának okáért, azon a C-dúr skála hangjai így helyezkednek el:

 C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC 

A harmadik hang az E, a negyedikhez csak egy félhangot léptünk, illetve a hetedik hang a H, amihez csak egy félhangot kell lépünk, hogy visszaérjünk az alaphang C-hez.

Ezt a szabályt alkalmazhatjuk bármelyik dúr skálára, vegyük például az F-dúrt (ami a másik, ukulelén könnyen lejátszható dúr skála), a hangok így alakulnak:

F, G, A, B, C, D, E, F

Hogy mi a különbség? Csak egy hang! Ha végignézzük, akkor látjuk, hogy a H helyett B áll. És hogy miért, azt az előbbi szabályból könnyen levezethetjük: ha a skála alaphangja az F, ahhoz képes a 3. az A, és onnan a negyedik csak egy félhang távolságra lesz, így H helyett B-t kapunk. A 7. hangunk az E, és ez az alaphangtól egy fél hangnyira van, csakúgy, mint a C-dúr skálában.

Nézzünk egy utolsót, ami kicsit jobban eltér a fenti kettőtől, legyen ez mondjuk a D-dúr.

Az alaphangunk a D, ezután E, és innen azonban még két félhangot kell ugranunk, azaz 3. hang (az F fölött féllel) a fisz, a 4. pedig ehhez képes egy félhanggal feljebb, azaz G. A 7. hang pedig fél hanggal van lejjebb az alaphangnál, azaz a D-t nem C, hanem az annál egy fél hanggal magasabb cisz előzi meg. A skálánk tehát így alakul:

D, E, fisz, G, A, B, cisz, D

Most már csak az van hátra, hogy a skálánkat kissé könnyebben játszható formába öntsük, mert ugyanazon a húron fel-alá rohangálni kissé fárasztó.

Ahogy láttuk, a C- és F-dúr skálák csak egy hangban térnek el, így aztán egészen kis befektetéssel rögtön két skálát is megtanulhatunk.

Először vegyük a C-dúrt, és helyezzük el a hangokat minden húron.

A┠-╂H╂C╂-╂D╂-╂E╂F╂-╂G╂-╂A
E┠F╂-╂G╂-╂A╂-╂H╂C╂-╂D╂-╂E
C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC
G┠-╂A╂-╂H╂C╂-╂D-╂E╂F╂-╂G

Majd nézzük meg, hogy a C húron játszott hangok hol találhatók még.

A┠-╂HC╂-╂D╂-╂E╂F╂-╂G╂-╂A
EF╂-G╂-╂A╂-╂H╂C╂-╂D╂-╂E
C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC
G┠-╂A╂-╂H╂C╂-╂D-╂E╂F╂-╂G

Szerencsénk van, mert három húr három bundja elég a teljes skálához. Ha követjük az egyszerű ökölszabályt, hogy egy bundot mindig ugyanahhoz az ujjunkhoz rendelünk hozzá a bal kezünkön, akkor a mutató (első bund: F), középső (második bund: D és H) és gyűrűsujjunk (harmadik bund: G és C) le is fedi a teljes oktávot. Az F-dúr skála pedig csak az A-húron tér el egy pozícióban, a középső helyett a mutatóujjunkkal kell játszani (H helyett B-t). 

AB-C╂-╂D╂-╂E╂F╂-╂G╂-╂A
EF╂-G╂-╂A╂-╂H╂C╂-╂D╂-╂E
C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC
G┠-╂A╂-╂H╂C╂-╂D-╂E╂F╂-╂G

Az fenti leírások persze a C6 hangolású ukulelére érvényesek, ha D6 a hangolású hangszeren játszunk, ugyanezekben a pozíciókban a D és G dúr skálák találhatók. A skálák alapos begyakorlása igen fontos. Nálam bevált gyakorlási taktika az, hogy ha adott tempónál tízszer egymás után megy hibátlanul fel és le, akkor gyorsítok picit. Így remek alkalom kínálkozik a metronómmal való gyakorlásra is. 

A továbbiakban azt fogjuk megnézni, hogy hogyan épülnek fel az akkordok a skálák hangjaiból.




További olvasnivalók:

2018-02-20
írta: Schäfer Zsolt

Magyarország nem bővelkedik olyan zenészekben, akiknek fő hangszere az ukulele, de azért néhányan vannak. Az egyikük  Szélinger Anna (CéAnne), vele készítettem interjút.

A Proud Mary c. számot John Fogerty szerezte és a Creedence Clearwater Revival (CCR) nevű zenekarával adta elő 1969 januárjában (egyes források szerint 1968 karácsonya előtt már megjelent), és nagyon gyorsan ...

2018-04-02
írta: Gáll Tamás

Azzal szoktam kezdeni a dalt feldolgozó blogbejegyzéseket, hogy az előadót és a számot néhány szóban bemutatom. Remélem, nem gond, ha Elvis esetében az énekes bemutatásától eltekintek. Ha pedig valaki esetleg nem ismerné ezt az id...

2017-12-07
írta: Gáll Tamás

Rengeteg levelet kapok, amelyben a belépő szintű hangszervásárlással kapcsolatban érdeklődtök. Az általános információkat számos bejegyzésben taglaltuk már, oldalt a "Még nincs ukulelém" blokkban sok olvasnivalót találhattok. E...