KERESÉS
2011-07-25

A hétvégén a négy húrt nyolcvannyolc billentyűre cseréltem. A videó elején egy kis bemelegítés látható/hallható "szabad" akkordokon, azaz itt nem követtem pontosan a blues-kört. Ezt követi egy rövid boogie-impró:

A zongoratanulásról sajnos nem lehet elmondani ugyanazt, amit az ukulelével kapcsolatban. A zongorázás alapfokon történő elsajátításához sokkal több idő, türelem és kitartás kell. Persze nem szeretném elvenni senkinek sem a kedvét attól, hogy ukulele mellett (helyett? ) más hangszeren is próbálkozzon, hiszen sosem késő nekiállni zenét tanulni.




2011-07-14

Nem is titkolom, hogy a Beatles a kedvencem, annyira sokszínű, fantáziadús zenét komponáltak, dalaik megunhatatlanok. Ebben a bejegyzésben egy 1965-os számot dolgozunk fel. Ezt azon első Beatles-dalok között szokták említeni, amelynek - Lennon hatására - némi filozófiai tartalma van... Én ezzel most nem foglalkozok különösebben, maradjunk a zenei résznél:

Nowhere Man (The Beatles)

He's a real nowhere man
Sitting in his nowhere land
F#m            Am                      E
Making all his nowhere plans for nobody

E                    H
Doesn't have a point of view
A                             E
Knows not where he's going to
F#m        Am                 E
Isn't he a bit like you and me

            G#m            A
Nowhere man, please listen
            G#m                    A
You don't know what you're missing
            G#m        F#m     A                  H
Nowhere man, the world is at your command
 

Sajnos a videómban két helyen van egy-egy rövid tempóingadozás, emiatt elnézést kérek. A dal a G#m-t leszámítva már megtanult "alap" akkordokból, a G#m begyakorlására kell némi időt fordítani. Ez a szám kiváló arra, hogy ezt a nem túl kézreálló akkordot begyakoroljuk.

Végül kérem, mindenki nyissa ki a fülét, és a következő Chopin Mazurka No. 48 elejébe hallgasson bele!

Én még a véletlen egybeesést sem tartom kizártnak, de ha nem így van, megbocsátjuk a BEATLES-nek!




2011-07-04

Több mint egy havi kihagyás után újból frissül a blog. Túl vagyunk a költözésen, pakoláson, de újabb nagy feladatok előtt állunk, mindenesetre végre sikerült néhány oktatóvideóhoz felvennem a nyersanyagot. Elsőként a From Me To You című kiváló Beatles dalt dolgozzuk fel kicsit "házi feladat"-módon, hiszen mielőtt elmagyarázhattam volna a fogásokat, történt valami, és utána egyszerűen elfelejtettem végigmondani az akkordokat, de azokat a szokott módon a videó alatt megtaláljátok.

The Beatles - From Me To You

         C                      Am
Da da da da da dum dum da
         C                      Am
Da da da da da dum dum da

    C                                 Am
If there's anything that you want,
             C                   G7
If there's anyhting I can do,
       F                       Am                    C          G7        C
Just call on me and I'll send it along with love from me to you

If there's anything that you want,
Like a heart that's oh, so true,
Just call on me and I'll send it along with love from me to you

       Gm7                    C7
I got arms that long to hold you
       F
and keep you by my side.
        D7
I got lips that long to kiss you
        G               G+
And keep you satisfied.
 

(stb...)

Látható, hogy a dalban a legtöbb akkord "alapakkord", azaz olyanok, amelyeket már más számok kapcsán megtanultunk (C, C7, G, Am, D7), van azonban két, kevésbé gyakran előforduló akkord, ez a Gm7 és a G+.

   

Ahogy az elnevezésükből is következik, a G dúr (vagy moll) akkordok rokonairól van szó, így a lefogásuk is hasonlít az alapakkordokhoz. A G-moll7-es akkord azt jelenti, hogy az G-mollhoz a G-moll skála hetedik fokát, azaz az F hangot is le kell játszani, ez színessé teszi az alap G-moll hangzását (ami azonban nem jelenti azt, hogy a G-mollt bármikor lehetne vagy kellene helyettesíteni G-moll7-tel). Ezt az akkordot a középrész elején kell lejátszanunk, és alaposan ki kell gyakorolnunk, hiszen nagyon kis helyen kell, hogy elférjenek az ujjaink. A másik érdekes akkord a G bővített, ami azt jelenti, hogy a G dúr akkord ötödik fokát (azaz a D hangot) felemeljük fél hanggal, így kapunk egy diszt (és egy bővített kvintet), így egy önmagában kissé diszonáns akkord keletkezik, amely azonban a dal folyamában kiválóan elhelyezve nagyon is jól hangzik. A fenti tabulatúráról leolvasható, hogy csak egy bundnyi "távolsággal" tér el az alap G-dúrtól, és a felvételen is látszik, hogy a lefogását is a G-dúrból könnyen le lehet vezetni: egyszerűen a C húrt lefogó mutatóujjunkkal kell eggyel följebb csúszni. Itt is viszonylag kis helyre kell összesűríteni az ujjainkat. Ezért hétvégi, hangszer nélküli gyakorlásnak javasolható, hogy 5-10 percre szorítsuk be az ujjainkat a satuba.