Magyarország központi ukulele oldala
Ukulelét mindenkinek! ©

KERESÉS


2011-03-15
írta: tb79

Március 15-e alkalmából a Nemzeti dal akkordjait tanuljuk meg.

 

Petőfi a verset 1848. március 13-án, két nappal a forradalom kezdete előtt írta eredetileg arra a népgyűlésre, melyet március 19-ére tervezett a pesti ifjúság. A bécsi forradalom hírére azonban felgyorsultak az események. 15-én először Pesten, a Pilvax kávéházban olvasta fel a verset.

A Nemzeti dal a 12 ponttal együtt az első volt, amit a szabad sajtó kinyomtattatott az elfoglalt Landerer-nyomdában (Petőfi egyébként ide elfelejtette magával vinni a verset és emlékezetből diktálta le). A versből több ezret szétosztottak a nép között.

A hagyomány szerint Petőfi a Nemzeti Múzeum lépcsőjén állva elszavalta az egybegyűlt tömegnek a Nemzeti dalt, Petőfi azonban visszamlékezéseiben nem említi a múzeumot azon helyek közt, ahol elszavalta a verset; itt feltehetőleg beszédet mondott, csak az utókor emlékezetében állt össze a múzeumlépcsőn verset szavalás legendája. (forrás: Wikipédia)

Következzenek az akkordok! 

 

A Wikipédián a kokárdáról megtudtam, hogy az a helyes, amelyik a videó sarkában látható. Korábban úgy tudtam, hogy a zászló piros csíkja van kívül, de ezek szerint nem.

A megzenésítés miatt a dalszövegben kis mértékű "átrendeződés" vehető észre a Petőfi eredeti szövegéhez képest: "A magyarok istenére..." kezdetű rész a versben minden versszak végén megtalálható, ez azonban a megzenésített változatban refrénként szolgál, és minden második versszak után duplán hangzik el. A szöveg tehát nem vész el, csak átrendeződik.

Petőfi Sándor - Nemzeti dal (zene: Tolcsvay László)

Intro: C C7 F Fm6 C

C        C7       F     C
Talpra magyar, hí a haza!
C        C7       F     C
Itt az idő, most vagy soha!
C        Dm               G
Rabok legyünk, vagy szabadok?
F                  Fm6     C
Ez a kérdés, válasszatok!
 

C        C7       F     C
Rabok voltunk mostanáig,
C        C7       F     C
Kárhozottak ősapáink,
C        Dm               G
Kik szabadon éltek-haltak,
F                  Fm6     C
Szolgaföldben nem nyughatnak.
 

G               F
A magyarok istenére
C
Esküszünk,
G                     F
Esküszünk, hogy rabok tovább
C
Nem leszünk!

G               F
A magyarok istenére
C
Esküszünk,
G                     F
Esküszünk, hogy rabok tovább
C
Nem leszünk!

Sehonnai bitang ember,
Ki most, ha kell, halni nem mer,
Kinek drágább rongy élete,
Mint a haza becsülete.

Fényesebb a láncnál a kard,
Jobban ékesíti a kart,
És mi mégis láncot hordunk!
Ide veled, régi kardunk!

A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

A magyar név megint szép lesz,
Méltó régi nagy híréhez;
Mit rákentek a századok,
Lemossuk a gyalázatot!

Hol sírjaink domborulnak,
Unokáink leborulnak,
És áldó imádság mellett
Mondják el szent neveinket.

A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

Esküszünk!






2011-03-06
írta: tb79

Az ás-és írásokat több mint tíz éve ismerés, mindenkinek terjesztés! Magam részéről örök értéknek, sokszor tökéletes szociológiai tanulmánynak tartás, többször visszaolvasás, mindig valami újdonságot felfedezés. Aki nem ismerés, kötelező elolvasás! Az írások pár éve a blog.hu -ra költözés: ÁSÉS Brigád. Most én magam is megpróbálkozás ás-és stílusban írás, ami hangszertanulásról, hangszervásárlásról szólás.

Szülők kitalálás, gyereknek nem ártás hangszertanulás, kultúra megismerés, pár év múlva és felnőtt korban milyen jónak levés, ha hangszeren játszani tudás. Gyerek ezt 7-8 éves fejjel nem értés, de néhány év múlva kiváló zenészeket tv-ben, filmekben látás, egyből megértés, sőt, világsztár életpálya megtervezés: pár éven belül együttesalapítás, befutás, csajozás nem problémának levés, rengeteg pénz összehaknizás, könnyű és tuti útnak gondolás. Erre erősen rásegítés Vissza a jövőbe sokszor megnézés, magadat Márti Mekflájnak gondolás (időutazásról is sokat gondolkodás), Johnny B. Goode-ot orrba-szájba léggitározás. Nem értés, zeneiskolában gitárórán miért nem rock and roll tanulás, csak béna lábtartó folyamatos helyezgetés, és nagybőgő szögben tartott gitárt bénának levés gondolás.

Első évben csak szolfézsra járás, alapdolgok (szolmizálás, ábécéshangok, ritmusok) megtanulás. Egy év múlva hangszerválasztás, aki fúvósnak menés, annak először kötelező furulyatanulás, aki zongorára, egyből zongorához ülhetés, emiatt kezdő fúvóst lenézést, hogy ő csak átmeneti hangszeren tanulás. Gitárost is lenézés, mert kisebb gitárral kezdés, csak a zongora rendes hangszernek gondolás. Évek múlva megbánás, hogy nem gitározás-megtanulás, mert zongorát tábortűzhöz cipelni nem lehetés, így csajozási esélyek kicsinek levés. Eleinte egyszerű darabok megtanulás a zongorán, élvezhetetlennek levés. Később már Mozart-játszás, magadat komolyzenésznek gondolás, nagyképűsködve menüettet játszok mondás. Jerry Lee Lewis zenéjét megismerés, sarokkal játszás zongorán rögtönpróbálás. Áldás agyadat, hogy mégis zongorát tanulás. Nem értés, menüettek helyett miért nem Great Balls of Fire tanulás. Zongoratanár könnyűzenét sosem mutatás vagy elmagyarázás, csak huszadik unalmas darabot a Bartók - Gyermekeknek III. című kottából gyakoroltatás, ez agyadramenés. Tanár kottakitevés, és mindent egyből eljátszanitudás, hogy van ez, nem értés, tanár ránézésből eljátszás, míg te heteket a darabbal szenvedés, és akkor sem olyan profin hangzás. Nyárra tizenöt darab feladás, de csak augusztusban nekiállás, a szeptemberi első órán nagy bénázás. Tanár kérdezés, egész nyáron mitcsinálás, szemlesütés, jófej tanár megértőnek levés, nyár nem csak zongoragyakorlásból állás.

Általános iskolában más zeneiskolába járókkal klikkesedés, többiek előtt énekórán bennfentesnek mutatás. A szolfézson megtanult tudással folyamatos villantás. Tanár általi folyton leintés, mert minden kérdésére választ tudás, úgyhogy énekórán túl sok újat nem hallás, unatkozás, inkább oda nem is figyelés, más órára készülés. Felsőtagozatos vagy legkésőbb középiskolás korra már élvezhető zenét játszani tudás, gitárosok előnyben levés, mert hangszerüket bárhol előkapni tudás. Zongoristák néha a totál lehangolódott iskolai zongorán játszás, mindenki körbeállás, és mondás, hogy "jé, te zongorázás, én erről nem is tudás", tanár a semmiből megjelenés, másnap a zongora már lelakatolás, "tönkremegy" tanár általi mondás, hónapokig rajta senki sem játszás.

Együttesalapítás megpróbálás, tagok nehezen összejövés, közben tanulásra koncentrálás elsődlegesnek levés. Zenész karrier újraértékelése, zenélés inkább kedvtelésnek gondolás, kevés embernek megélhetés tudás ebből, ezt sajnos belátás. Titkon mégis reménykedés, egyszer egy menedzser általi felfedezés, és álom mégis megvalósulás.

Nem profi zenész életében hangszervásárlás nem túl gyakorinak levés, hangszerboltba legtöbbször csak érdeklődésből bemenés. Először körbecsászkálás, sok szép hangszer megcsodálás, otthoni hangszerraktárról ábrándozás. Meglesés, melyik hangszer beüzemeltnek levés, hogy azt váratlan pillanatban kipróbálás. Zongorák, szintik szemrevételezés, otthonival összehasonlítás és a boltban lévőket többnyire sokkal jobbnak gondolás. Beszerzésre gondolás, lottóötös-emlegetés. Sok felakasztott gitár megnézés, aki hozzánemértés, mindet egyformának gondolás, húrszám nem értés: egyiken csak négy, másikon tizenkettő levés. Banjot felismerés, mert kerek és western filmben látás. Szuper hangja van gondolás, de először inkább gitározni kellés megtanulás. Azért banjo elkérés, hogy kipróbálás, magadat westernhősnek képzelés, de a banjon értelmes hangot megszólaltatni nem tudás. Nagyon megköszönés, hangszer megcsodálás és dicsérés, banjojátékosok gondolatban tisztelés. Más emberek megfigyelés, mindenki magát kicsit hozzáértőnek mutatás, igazi ászok skálákat elektromos gitáron levágás, zongorát püfölés, többiek körbeállás, egymásranézés, valamittudásgondolás. Közben magadban azt gondolás, hogy ezt a darabot sokkal jobban eljátszani tudás, de azt most meg nem mutatás. Eladótól gitárok elkérése, erősítőre rákötés, erősítőt össze-vissza nyomkodás, éktelen lárma csapás. Jobb boltokban emiatt kis próbaszoba kialakítás, de erősítőhöz nem értés, mindent feltekerés, szoba fölöslegesen csukottnak levés, boltból mindenki kimenekülés. Kották megnézés, á, ezt a netről is le lehet tölteni gondolás. Pénztárnál gitárpengetők, szájharmonikák nézegetés. Kicsomagolt szájharmonika ki nem próbálás, előtted már hányan a szájukba vették gondolás. Egzotikus hangszerek megcsodálás: először azt hivés, hogy dísz, aztán eladó elárulás, hogy ritka keleti hangszernek levés, de azt sem tudás, hogy megfújás, billentés, ütés vagy pengetés.

Ha korábban zenét nem tanulás, koncertek, filmek, zenészsztárok sikerei felidézés, magadat mégis hangszervásárlásra rábeszélés. Eladó profin tudás, rövid blues-szóló gitáron eljátszás. Úgy érzés, hogy ez neked is simán menés, magadat titkon B. B. Kingnek érzés, otthon Satriani lealázás elképzelés. Gitárhoz tokot is kell venni rádöbbenés, hangszervásárlás nem olcsó mulatsának levés emlegetés. Egy rakás színes pengető kiválasztás, ettől gitárjáték egyből tudás gondolás. Család az egészet fölösleges pénzkidobásnak gondolás, de őket megnyugtatás, hogy zenélés és kultúra a családban megteremtés. Közben titkon heavymetaljátszás és zúzásezerrel gondolás, sajnálás, hogy gitárt az erősítőn szétcsapkodás soha ki nem próbálhatás. Rádöbbenés, hogy erősítő is kellés, ami már a költségvetésbe bele nem férés, így olcsóbb gitár választás, félés, hogy kevésbé jól szólás. Örülés gitárszett megvevés, hazaértve, kibontva rádöbbenés, hogy oltári sok gyakorláskellés. Ujjak nemodamenés, ahová parancsolás, ujjvégek sajgás, sok szenvedés, ismert gitárosokat még nagyobbra tartás.

Ha zongora mellett döntés, választani képtelennek levés. Ezer információ beszerzés, neten utánaolvasás, az elektromos jónak levés vagy inkább pianínó, netán zongora választás. Boltos megkérdezés, de segíteni ő sem tudás, helyette inkább Lady Madonna eljátszás, vásárlásra rábeszélés. Hazaszállíttatás... ez külön misét megérés. Otthon sok egyforma billentyű nézés, rendszer észrevevés. Három fekete, két fekete, három fekete stb. közötte fehér billentyűknek levés. Egész billentyűerdő sokat bámulás, ez mitől fog jól szólni gondolkodás. Először csak jobb kézzel billentyűnyomogatás, nem értés, ehhez bal kezet hogyan hozzáillesztés. Neten oktatóvideók keresés, ismerős elhívás, hogy alapokat megmutatás, esetleg tanárhozelmenés. Bal kézzel is ügyesnek levés iszonyatos kihívásnak levés, félés, hogy ettől dadogáselkezdés. Egyből gyors rock and roll játszani akarás, ehelyett C-dúr skála heteken keresztül gyakorlás muszájnak levés. Utánaolvasás, fekete billentyűk logikájára rájövés, lassan az agyban dolgok összeállni kezdés. Ha szintetizátor vevés, csak később rájövés, hogy a billentés rendes zongorához képest sokkal gagyibbnak levés. Szinti lehetőségek kihasználás: folyamatosan dobgéppel játszás (nem tudás róla, de egyenletes zongorajátéknak ez nagyon jót tevés), mindenféle kíséret bekapcsolás, hozzá játszani egyáltalán nem tudás. Demok benyomogatása, előre rögzített számokra játszásszimulálás, Kocsiszoltánnaklevés. Ha gyerekként zongoratanulás elkezdés, kezdeti nehézségeken észrevételnül átesés, legalábbis felnőttkorban már minderre nem emlékezés, bal kéz sokkal ügyesebbnek levés, később gépírás pikkpakk megtanulás.

Dobszerkók! Dobolni fél nap alatt meg lehet tanulni gondolás. Boltban a legnagyobb dobszerkóhoz leülés, ütőket a kezedbe vevés, lábadat nem tudod hova kelleni tevés, a pedálokat kuplung fék gáznak gondolás. Pedálok lenyomás a legváratlanabb cintányér megszólalás. A végtagok nem engedelmeskedés, erre fél perc alatt rájövés. Iszonyatos zörej keltés, kezdő dobost boltból a többi vásárló kinézés. Csak csörgődob ütögetés, na, ez már megy gondolás.

Hegedű és a fúvós hangszerek. Látszólag két külön kategóriának levés, de hangszerboltban mégis egy kalap alá vevés. Ezeket a hangszereket csak azok az emberek kipróbálás, akik rajta játszani tudás. Persze brácsa és cselló is idetartozás. Hegedűről - a dobbal ellentétben - megtanulás nehéznek levés mindenki tudás. Fúvós hangszerek sok apró mütyűrjét már a kirakatban megnézés, bent rácsodálkozás, hogy saxofon több színben is levés. Gumimatrac felfújás eszedbe jutás, nem értés, a big band zenekar tagjai a sok fújástól pár perc múlva miért nem elszédülve összeesés. Fúvósokat nagyra értékelés. Gondolatban zongorával és gitárral összehasonlítás: fúvósok több hangot egyszerre megszólaltatni nem tudás miatt őket kicsit sajnálás.






2011-03-03
írta: tb79

Ennek a dalnak a megtanulásához kicsivel több gyakorlás és türelem szükséges különösen, ami bevezető részt illeti, de a szám viszonylag nagy tempója miatt a versszakokban és a refrénekben is oda kell figyelni a gyors akkordváltásokra. Mindez azonban ne vegye el senkinek a kedvét, a végeredmény kárpótol az izzadságos, akkordváltások begyakorlásával töltött percekért.

A Valami Amerika akkordjai a következők: Am, E, Eb, D, Em7, F, G, C. Nem spóroltak tehát bonbonék, amikor összerakták ezt a nótát, nem "háromakkordos" számról van szó. Az Eb-t úgy kell kiejteni, hogy "esz", ez egy leszállított E-hang, illetve az arra épített dúr akkordot jelöljük így. Hogy mit is jelent ez pontosan, majd néhány bejegyzéssel később látni fogjuk, amikor a zeneelméleti alapokról lesz szó.

Fontos: ha az akkordnál nem szerepel semmilyen további megjelölés (azaz csak egy betű, pl. F vagy C), akkor az azt jelenti, hogy dúr akkordról van szó. A moll akkordot (ebben a dalban A-moll van) egy "m" betűvel rövidítjük. Az Em7 pedig az Em (azaz E-moll) egy speciális változata, és úgy kell kimondani, hogy "é-moll hét" (későbbi bejegyzésben lesz szó az ilyen akkordokról). A D-dúr akkordnak kétféle lefogása is látható, a videóból kiderül, miért van erre szükség.

Lássuk tehát a fogástáblázatot:

   
   

 

Nézzük akkor, e fenti akkordcsokorból hogyan épül fel a Valami Amerika című szám:


Következzen a dalszöveg az akkordokkal:

Bon-Bon - Valami amerika

intro: Am E Eb D

Am                       Em7       D
Rohan az életed, és rohan az út.
Am                       Em7       D
Elmarad mögötted lassan a múlt.
Am                                Em7      D
Nem tudod biztosan, hogy hova is mész,
Am                           Em7    D
De úgyis észreveszed, ha odaérsz.

F                                  D
A lényeg, hogy te vagy az első
                     Am
Mikor a többiek fékeznek, akkor is tövig
              G
Nyomod a gázt.

Mióta tudod:
F             C       G      Am
Mindig az a jó fiú, aki nyer.
F                        C            G      Am
Hát jól teszed, ha megteszed, amit kell.
F                       C           G      Am
Hidd el, hogy csak így lehet ez a hely
       F
A végén... valami Amerika!

solo

Lehet, hogy Te vagy, akit kedvel az ég.
Azt hiszed önmagában ez is elég,
Pedig az ösztönöd is kell ide majd,
És az a tűz ami mindig is hajt.
Hogy érezd: hogy te vagy az elsõ.

Mikor a többiek fékeznek, akkor is tövig
Nyomod a gázt.
Mióta tudod:

Mindig az a jó fiú, aki nyer.
Hát jól teszed, ha megteszed, amit kell.
Hidd el, hogy csak így lehet ez a hely
A végén... valami Amerika!

Valami Amerika!
Ó érezd, hogy te vagy az első.
Mikor a többiek fékeznek, akkor is tövig
Nyomod a gázt.

Mióta tudod:
Mindig az a jó fiú, aki nyer.
Hát jól teszed, ha megteszed, amit kell.
Hidd el, hogy csak így lehet ez a hely
A végén... valami Amerika!


Nem írtam végig az akkordokat, értelemszerűen a versszak, az átvezető rész és a refrén akkordjait kell továbbra is játszani. Nagyon sokat segít a tanulásban, ha úgy próbáljuk hallgatni a számot, hogy a fenti dalszöveget és akkordokat olvasva figyeljük, mikor következnek az akkordváltások. A gyakorlásnál pedig az a legfontosabb, hogy ezek az akkordváltások pontosan (időre és hibátlan lefogással) menjenek.

Javaslat a gyakorláshoz: először nagyon lassan gyakoroljuk az akkordváltásokat! Válasszunk két, egymást követő akkordot, és csak azt a kettőt gyakoroljuk egymás után. Tényleg _csak_ lassan és nagyon türelmesen. Ha már biztosan megy az akkordváltás, azaz ráállnak az ujjaink az adott akkordra, akkor lehet emelni óvatosan a tempót. Ha azt tapasztaljuk, hogy az ujjaink nem "engedelmeskednek" az akaratunknak, és térben és időben nem pontosan érnek oda a következő akkordra, akkor azonnal gyakoroljuk lassabb tempóban az akkordváltást!










REGISZTRÁCIÓ
BELÉPÉS FACEBOOKKAL
Legutóbbi bejegyzések
●   Akkordváltás mesterfokon!
●   Élménybeszámoló az ukuleletalálkozóról
●   Ukuleletalálkozó 2017. augusztus 10-én
Még nincs ukulelém!
●   Miért érdemes megtanulni ukulelézni?
●   A zenehallgatásról
●   Miért érdemes zenét tanulni, zenélni?
●   A hangszeres játék jótékony hatásai
●   Ismerkedés az ukulelével I.
●   Ismerkedés az ukulelével II.
●   Tanulj velem ukulelézni!
●   Ukulelevásárlás
●   Ukulelevásárlás kisgyereknek
●   A bariton ukulele I.
●   A bariton ukulele II.
●   Tokkérdés
●   Körmös kérdés
●   MONO - a félkemény tokok Volvója
●   Hangszertanulás, hangszervásárlás (humor)
●   Az ukulelések gondolatai
   ugrás az oldal tetejére
Kipróbált ukulelék
●   Kala, a kis színes
●   Kala KA-S
●   Kala KA-MC
●   A Kala szoprán banjoleléje
●   Kala KA-KG-T8
●   Kala KA-RES-CHR tenor (rezonátoros)
●   Kala U-BASS I.
●   Kala U-BASS II.
●   Lanikai LU-11 - A tökéletes első ukulele
●   Lanikai LU-21
●   Lanikai LU-21C
●   Lanikai LU-21CE
●   A Risa koncert méretű ukuleléje diófából
●   Andoer - a kínai ukulele
●   Szivardobozlele
   ugrás az oldal tetejére
Már van ukulelém!
●   Friss ukuleletulajdonosoknak I. - a hangszer tartása, pengetése
●   Friss ukuleletulajdonosoknak II. - az első akkordok
●   Hangolódjunk!
●   Online ukulelehangoló
●   A relatív hangolás
●   Pengetési technikák kezdőknek
●   Akkordmenetek
●   A metronóm
●   Letöltések
●   Az összes akkord (középhaladóknak)
●   Zeneelméleti alapok - csak türelmeseknek!
●   Transzponálás - kezdőknek is!
●   Latinos dallamok az erdőben
●   Blues ukulelére és zongorára
   ugrás az oldal tetejére
Ukulelére feldolgozott dalok
●   3 Non Blondes - What's Up feldolgozás
●   4 Non Blondes - What's Up
●   Adele - Rolling In The Deep
●   Boldog szülinapot!
●   Bon-Bon - Valami Amerika
●   Cee Lo Green - Forget You
●   Creedence Clearwater Revival - Have You Ever Seen The Rain
●   Creedence Clearwater Revival - Proud Mary
●   Csendes éj
●   ...és megint dühbe jövünk
●   ...és megint dühbe jövünk - Hogyan játsszuk?
●   Grease - Summer Nights
●   Herman's Hermits - I'm Into Something Good
●   Indiana Jones
●   Indiana Jones - heavy metal
●   Kincs, ami nincs
●   Kiskarácsony, nagykarácsony
●   Komár László - Halványkék szemek
●   Mendelssohn - Nászinduló
●   Mennyből az angyal
●   Mennyből az angyal – Hogyan játsszuk?
●   Nemzeti dal
●   Tankcsapda - A rock and roll rugója
●   Tavaszi szél vizet áraszt
●   The Beatles - A Hard Day's Night
●   The Beatles - From Me To You
●   The Beatles - I Feel Fine (3 ukulelére)
●   The Beatles - Let It Be
●   The Beatles - Nowhere Man
●   The Beatles - Twist and Shout
●   The Champs - Tequila
●   The Lion Sleeps Tonight - Így altass oroszlánt!
●   The Mamas & The Papas – Dream a Little Dream of Me
●   The Mamas & The Papas – Dream a Little Dream of Me - Hogyan játsszuk?
●   Pachelbel D-dúr kánonja
●   Pachelbel D-dúr kánonja - Hogyan játsszuk?
●   Quimby - Most múlik pontosan
●   Republic - 67-es út
●   Republic - Szállj el, Kismadár
   ugrás az oldal tetejére
Ha csak úgy olvasgatnál...
●   4 húr 5 év
●   *(l)ele
●   A legifjabb padawan
●   A méret nem lényeg II.
●   A méret nem lényeg!
●   A portlandi vendég I.
●   A portlandi vendég II.
●   A sarod és a közel-keleti lant esete...
●   A zene és a humor
●   Az első magyar ukulele blog
●   Banjolele
●   Bohemian Rhapsody - MUSIKMESSE 2012
●   Build Me Up Buttercup
●   Elbúcsúzunk Bill "Tappy" Tapiától
●   Ethnosound - ukuleleteszt, blues jam :)
●   Filmzenék
●   Három év kihagyott felvételei
●   Kedvcsináló - avagy a kihagyhatatlan videó
●   Lanikai UkeSB
●   Látogatás az Ethnosoundnál
●   MUSIKMESSE 2012 - Frankfurt - az ukulelekínálat
●   A négynyakú
●   Paul McCartney koncertjén jártunk - élménybeszámoló
●   Pink Martini
●   Ukulele blues
●   Ukulele Wars
●   Ukulelére hangolva
●   Ukuleleszó a karanténból
●   Ukulelevásárlás Mankával az Ethnosoundban
●   Ukulelézett, Mylord?
●   Vendég a háznál: zongora
   ugrás az oldal tetejére