Magyarország központi ukulele oldala
Ukulelét mindenkinek! ©

KERESÉS


2011-07-04
írta: tb79

Több mint egy havi kihagyás után újból frissül a blog. Túl vagyunk a költözésen, pakoláson, de újabb nagy feladatok előtt állunk, mindenesetre végre sikerült néhány oktatóvideóhoz felvennem a nyersanyagot. Elsőként a From Me To You című kiváló Beatles dalt dolgozzuk fel kicsit "házi feladat"-módon, hiszen mielőtt elmagyarázhattam volna a fogásokat, történt valami, és utána egyszerűen elfelejtettem végigmondani az akkordokat, de azokat a szokott módon a videó alatt megtaláljátok.

The Beatles - From Me To You

         C                      Am
Da da da da da dum dum da
         C                      Am
Da da da da da dum dum da

    C                                 Am
If there's anything that you want,
             C                   G7
If there's anyhting I can do,
       F                       Am                    C          G7        C
Just call on me and I'll send it along with love from me to you

If there's anything that you want,
Like a heart that's oh, so true,
Just call on me and I'll send it along with love from me to you

       Gm7                    C7
I got arms that long to hold you
       F
and keep you by my side.
        D7
I got lips that long to kiss you
        G               G+
And keep you satisfied.
 

(stb...)

Látható, hogy a dalban a legtöbb akkord "alapakkord", azaz olyanok, amelyeket már más számok kapcsán megtanultunk (C, C7, G, Am, D7), van azonban két, kevésbé gyakran előforduló akkord, ez a Gm7 és a G+.

   

Ahogy az elnevezésükből is következik, a G dúr (vagy moll) akkordok rokonairól van szó, így a lefogásuk is hasonlít az alapakkordokhoz. A G-moll7-es akkord azt jelenti, hogy az G-mollhoz a G-moll skála hetedik fokát, azaz az F hangot is le kell játszani, ez színessé teszi az alap G-moll hangzását (ami azonban nem jelenti azt, hogy a G-mollt bármikor lehetne vagy kellene helyettesíteni G-moll7-tel). Ezt az akkordot a középrész elején kell lejátszanunk, és alaposan ki kell gyakorolnunk, hiszen nagyon kis helyen kell, hogy elférjenek az ujjaink. A másik érdekes akkord a G bővített, ami azt jelenti, hogy a G dúr akkord ötödik fokát (azaz a D hangot) felemeljük fél hanggal, így kapunk egy diszt (és egy bővített kvintet), így egy önmagában kissé diszonáns akkord keletkezik, amely azonban a dal folyamában kiválóan elhelyezve nagyon is jól hangzik. A fenti tabulatúráról leolvasható, hogy csak egy bundnyi "távolsággal" tér el az alap G-dúrtól, és a felvételen is látszik, hogy a lefogását is a G-dúrból könnyen le lehet vezetni: egyszerűen a C húrt lefogó mutatóujjunkkal kell eggyel följebb csúszni. Itt is viszonylag kis helyre kell összesűríteni az ujjainkat. Ezért hétvégi, hangszer nélküli gyakorlásnak javasolható, hogy 5-10 percre szorítsuk be az ujjainkat a satuba.






2011-05-29
írta: tb79

Mivel költözködés kellős közepén vagyunk (ha becsukom a szemem, csak felemelésre és arrébbtevésre váró szatyrot, dobozt, hűtőt, szekrényt, széket stb. látok), ezért sajnos az elmúlt hetekben alig tudtam elővenni az ukulelémet, így újabb oktatóvideó sem készülhetett. Egyelőre egy újabb kedvenc videót osztok meg, amely kiváló példája annak, hogy a zenében igenis van helye a viccnek, poénkodásnak. A lenti videóban a "You Don't Bring Me Flowers" című szám speciális feldolgozása látható, hallható nagyon szellemesen feldolgozva. Ezt a dalt egyébként Barbara Streisand tette világhírűvé 1978-ban, majd jónéhányan feldolgozták (mármint a számot , így például Dean Reed és Kovácsi Kati duettjében is felcsendült a dal 1980-ban.

Ez a feldolgozás arra épül (ahogy látható és hallható), hogy - előre, konkrét akkordra behangolt - ukuleléket tartanak az énekesek elé, akiknek persze nincs más dolguk - az éneklésen kívül -, csak az, hogy végigpendítsék a húrokat. Különösen a termetesebb hölgy zöld és piros ukuleléje "ütős" . Érdemes figyelni azt a közönyt, azt a kéz- és testtartást, ahogy felemeli a két hangszert, majd elballag (természetesen ez is poénos előadásmód jól kidolgozott részlete).

Aki saját maga is zenél (bármilyen hangszeren), tudja, milyen nagyszerű érzés egy-egy jól begyakolot darabba elhelyezni valamilyen kis "meglepetést", amellyel a hallgatóság arcára mosolyt csalhat. Ha a hangszerünkön már milliószor eljátszottunk (azaz jól begyakoroltunk) egy-egy dalt, gondolkodhatunk azon, hová csempésszünk bele valamilyen ötletes zenei megoldást, amellyel ezt a váratlan, humoros hatást érhetünk el. Ehhez némi fantiziára és kreativitásra van szükségünk.

Ha pedig valakivel együtt zenélünk, szinte folyamatosan kínálkozik a lehetőség arra, hogy poénokkal feldobjuk a játékot. Mivel az együtt zenélés nagyon nagy odafigyelést igényel (és az ember által végezhető összes tevékenység közül biztosan dobogós helyen van , ezért gyakran abból adódik spontán röhögés, hogy valami nem sikerült jól, viszont mégsem akad meg a zene, hanem a zenészek valahogy kivágják magukat, és tovább tudják gördíteni a produkciót. Persze nemcsak a bakikból szoktak vicces helyzetek adódni, hanem a zenészek interakciója révén is adódhat ilyesmi. Például ha egy számban felváltva improvizál két játékos (ehhez persze már nagyon érteni kell a hangszerhez, és komoly zenei rutinnal kell rendelkezni), akkor az egyik zenész a másik által rögtönzött - esetleg kicsit bonyolultabb dallam - elismétlése vagy kérdés-felelet játék is önfeledt, humorral átszőtt zenei csatává alakulhat. A kezdő zenészeknek kívánom, hogy mielőbb lehessen ilyenben részük, mert semmihez sem fogható érzés az emberi kommunikációnak ez a formája, a zenészeket néző és hallgató közönségnek pedig azt kívánom, hogy vegyék észre és értsék meg a zenei humor nyelvét (akkor is, ha az nem olyan egyértelmű, "szájbarágós", mint a fenti videón).






2011-05-14
írta: tb79

Ha a tokkérdést már megoldottuk, akkor elmondhatjuk, hogy nem volt soha ilyen jó dolgunk. (Illés után szabadon.) Nemcsak azzal kapcsolatban kapok leveleket, hogy vajon milyen ukulelét (és hol) lehet beszerezni, hanem afelől is gyakran érdeklődnek, milyen tokot érdemes venni. Erre - szerintem - egyértelmű a válasz: kemény tokot. Ha ilyenben tároljuk, hordozzuk a hangszerünket, akkor sokkal nagyobb biztonságban tudhatjuk, mintha csak úgy pőrén vagy puha tokban vinnénk. Persze egy úthengernek még a kemény tok sem áll ellen, de leejtés, valamibe beütés (pl. tömegközelekedési eszközön), eldőlés stb. ellen kiváló védelmet nyújt.

A tok ránézésre könnyen összetéveszthető a hegedűtokkal, hiszen a mérete ugyanakkora. Amikor viszem valahová az uksit, gyakran hiszik azt, hogy hegedűt viszek, de olyankor meg szoktam nyugtatni mindenkit, hogy igazából géppisztoly van nálam. A tokot vállra is lehet akasztani vagy a fogantyújánál fogva lehet "cipelni" (pehelykönnyű).

A cipzárat az  varráson kívül kis fémszegecsek is stabilizálják. A vállpánt szükség szerint leszerelhető két kézmozdulattal.

A tépőzárral rögzített fül alatt bújik meg a két cipzár.

Kívül található egy szintén cipzáras tároló, amely kicsit lehetne nagyobb is, ebbe a méretbe nem nagyon fér bele egy A/4-es méretű kotta.

A tépőzárat kinyitottuk, a két cipzárat elkezdjük széthúzni.

Közben megnézzük a tok alját, ahol a gumitaplakat találunk. Ezek biztosítják, hogy nem csúszik ki a tok alja, ha a tokot felállítva nekitámasztjuk a falnak vagy szekrénynek.

A kinyitott tok fedelét egy pánt tartja, az ukulele nyakát pedig két, tépőzárral összeragadó szalag rögzíti.

A tok belseje nagyon finom anyagból van, mintha a bársonyt keresztezték volna a plüssel.

 

 

A tokokat adott ukulelmérethez gyártják, ez egy koncert méretű tok, amely tökéletesen körbefogja a hangszer testét. (Az ukulele méreteiről bővebben az Ukulelevásárlás című bejegyzésben lehet olvasni.) Középtájon látszik a szétnyitott, nyakat rögzítő szalagpáros.

 

Egy kis titkos rekeszbe helyezhetjük a csempészárut, de legalábbis a hangológépet mindenképpen.

Természetesen az ember pénztárcája határozza meg elsősorban, milyen tokot választ (engedhet meg magának) a hangszeréhez. A puha tok a "minimum", de aki tényleg biztonságban szeretné tudni a ukuleléjét, szánjon rá kicsivel több pénzt egy kemény tokra.










REGISZTRÁCIÓ
BELÉPÉS FACEBOOKKAL
Legutóbbi bejegyzések
●   Akkordváltás mesterfokon!
●   Élménybeszámoló az ukuleletalálkozóról
●   Ukuleletalálkozó 2017. augusztus 10-én
Még nincs ukulelém!
●   Miért érdemes megtanulni ukulelézni?
●   A zenehallgatásról
●   Miért érdemes zenét tanulni, zenélni?
●   A hangszeres játék jótékony hatásai
●   Ismerkedés az ukulelével I.
●   Ismerkedés az ukulelével II.
●   Tanulj velem ukulelézni!
●   Ukulelevásárlás
●   Ukulelevásárlás kisgyereknek
●   A bariton ukulele I.
●   A bariton ukulele II.
●   Tokkérdés
●   Körmös kérdés
●   MONO - a félkemény tokok Volvója
●   Hangszertanulás, hangszervásárlás (humor)
●   Az ukulelések gondolatai
   ugrás az oldal tetejére
Kipróbált ukulelék
●   Kala, a kis színes
●   Kala KA-S
●   Kala KA-MC
●   A Kala szoprán banjoleléje
●   Kala KA-KG-T8
●   Kala KA-RES-CHR tenor (rezonátoros)
●   Kala U-BASS I.
●   Kala U-BASS II.
●   Lanikai LU-11 - A tökéletes első ukulele
●   Lanikai LU-21
●   Lanikai LU-21C
●   Lanikai LU-21CE
●   A Risa koncert méretű ukuleléje diófából
●   Andoer - a kínai ukulele
●   Szivardobozlele
   ugrás az oldal tetejére
Már van ukulelém!
●   Friss ukuleletulajdonosoknak I. - a hangszer tartása, pengetése
●   Friss ukuleletulajdonosoknak II. - az első akkordok
●   Hangolódjunk!
●   Online ukulelehangoló
●   A relatív hangolás
●   Pengetési technikák kezdőknek
●   Akkordmenetek
●   A metronóm
●   Letöltések
●   Az összes akkord (középhaladóknak)
●   Zeneelméleti alapok - csak türelmeseknek!
●   Transzponálás - kezdőknek is!
●   Latinos dallamok az erdőben
●   Blues ukulelére és zongorára
   ugrás az oldal tetejére
Ukulelére feldolgozott dalok
●   3 Non Blondes - What's Up feldolgozás
●   4 Non Blondes - What's Up
●   Adele - Rolling In The Deep
●   Boldog szülinapot!
●   Bon-Bon - Valami Amerika
●   Cee Lo Green - Forget You
●   Creedence Clearwater Revival - Have You Ever Seen The Rain
●   Creedence Clearwater Revival - Proud Mary
●   Csendes éj
●   ...és megint dühbe jövünk
●   ...és megint dühbe jövünk - Hogyan játsszuk?
●   Grease - Summer Nights
●   Herman's Hermits - I'm Into Something Good
●   Indiana Jones
●   Indiana Jones - heavy metal
●   Kincs, ami nincs
●   Kiskarácsony, nagykarácsony
●   Komár László - Halványkék szemek
●   Mendelssohn - Nászinduló
●   Mennyből az angyal
●   Mennyből az angyal – Hogyan játsszuk?
●   Nemzeti dal
●   Tankcsapda - A rock and roll rugója
●   Tavaszi szél vizet áraszt
●   The Beatles - A Hard Day's Night
●   The Beatles - From Me To You
●   The Beatles - I Feel Fine (3 ukulelére)
●   The Beatles - Let It Be
●   The Beatles - Nowhere Man
●   The Beatles - Twist and Shout
●   The Champs - Tequila
●   The Lion Sleeps Tonight - Így altass oroszlánt!
●   The Mamas & The Papas – Dream a Little Dream of Me
●   The Mamas & The Papas – Dream a Little Dream of Me - Hogyan játsszuk?
●   Pachelbel D-dúr kánonja
●   Pachelbel D-dúr kánonja - Hogyan játsszuk?
●   Quimby - Most múlik pontosan
●   Republic - 67-es út
●   Republic - Szállj el, Kismadár
   ugrás az oldal tetejére
Ha csak úgy olvasgatnál...
●   4 húr 5 év
●   *(l)ele
●   A legifjabb padawan
●   A méret nem lényeg II.
●   A méret nem lényeg!
●   A portlandi vendég I.
●   A portlandi vendég II.
●   A sarod és a közel-keleti lant esete...
●   A zene és a humor
●   Az első magyar ukulele blog
●   Banjolele
●   Bohemian Rhapsody - MUSIKMESSE 2012
●   Build Me Up Buttercup
●   Elbúcsúzunk Bill "Tappy" Tapiától
●   Ethnosound - ukuleleteszt, blues jam :)
●   Filmzenék
●   Három év kihagyott felvételei
●   Kedvcsináló - avagy a kihagyhatatlan videó
●   Lanikai UkeSB
●   Látogatás az Ethnosoundnál
●   MUSIKMESSE 2012 - Frankfurt - az ukulelekínálat
●   A négynyakú
●   Paul McCartney koncertjén jártunk - élménybeszámoló
●   Pink Martini
●   Ukulele blues
●   Ukulele Wars
●   Ukulelére hangolva
●   Ukuleleszó a karanténból
●   Ukulelevásárlás Mankával az Ethnosoundban
●   Ukulelézett, Mylord?
●   Vendég a háznál: zongora
   ugrás az oldal tetejére