Magyarország központi ukulele oldala
Ukulelét mindenkinek! ©

KERESÉS


2017-01-19
írta: SchZsolt

Az előző részben megnéztük, hogy hogyan építhetünk fel egy dúr skálát tetszőleges alaphangra. Az alábbiakban pedig azt írom le, hogy hogyan határozhatjuk meg a skálához tartozó akkordokat; ezekre a harmónia lejátszásánál van szükségünk.  A példákban a C-dúr skálát fogom használni, de csakúgy, mint amikor a magát a skálát raktuk össze, a matek működik a többi esetben is. 

Aki ukulelét vesz magának, az első héten megtanul három akkordot: a C-dúrt, az F-dúrt, és a G-dúrt (már amennyiben C6 hangolású a hangszere). Hogy miért épp ezeket? Hát azért, mert a C-dúr skála hangjaiból ezek a dúr akkordok rakhatók össze, és a dúr akkordok azok, amelyek alapvetően derűsek, ahogy ezt egy ukulelétől elvárja az ember. Na de kezdjük az elején. Mi is az az akkord? Akkordnak azt nevezzük, amikor egynél több hang szólal meg egyszerre. Mindnen akkordnak van egy alaphangja, amihez egy terc (három hangot felölelő távolság) és egy kvint (öt hangot felölelő távolság) társul, azaz a kettővel illetve néggyel feljebb lévő hangok a skálán.

Vegyük a C-dúr skálánkat:

C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC

Ha tehát ebből a skálából szeretnénk akkordokat képezni, nem kell mást tennnünk, mint hogy vesszük a kívánt akkord alaphangját, ez legyen mondjuk az F. Innen lépünk két hangot, azaz a G-t átugorva hozzátesszük az A-t, majd ismét lépünk kettőt, és a H-t kihagyva még a C-t is. Az F-akkordunk tehát F, A, és C hangokból fog állni. Ha tudjuk, hogy melyik hang hol van a fogólapon, ezek után már könnyen összerakhatjuk az F-akkordot.

A┠-╂H╂C╂-╂D╂-╂E╂F╂-╂G╂-╂A
E┠F╂-╂G╂-╂A╂-╂H╂C╂-╂D╂-╂E
C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC
G┠-╂A╂-╂H╂C╂-╂D-╂E╂F╂-╂G

Lássunk egy másik példát, legyen mondjuk az A, ismét a C-dúr skálán.

C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC

Az A hang terce a C, a kvintje pedig az E, az A-akkordunk tehát A, C, E hangokból áll.

A┠-╂H╂C╂-╂D╂-╂E╂F╂-╂G╂-╂A
E┠F╂-╂G╂-╂A╂-╂H╂C╂-╂D╂-╂E
C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC
G┠-╂A╂-╂H╂C╂-╂D-╂E╂F╂-╂G

Habár hasonlóan képeztük a két akkordot, ráadásul csak egy hangban térnek el, hangulatban mégis nagyon fognak különbözni, amikor lejátsszuk őket. Ez a különbség a dúr és a moll akkordok között, az F-akkordunk ugyanis egy dúr volt, az A-akkordunk pedig moll. Na, és ez mikor dőlt el, kérdezthetnénk; alább a válasz.

Azt már láttuk, hogy a skálánkban van két kitüntetett hely – a 3., illetve a 7. hang –, ahonnan csak egy fél hangot kell fellépnünk a skála következő hangjához. Ha egy ilyen hangköz kerül a tercünkbe, akkor kistercről van szó, ha nincs benne, akkor nagytercről. Dúr az akkordunk, ha az alaphanghoz képest a terc nagy, moll akkord pedig, ha az alaphangot egy kistec követi. Ezen logika alapján végigképezhetjük a skála összes akkordját (maradva a C-dúr skálánál):

C-E-G: C-dúr (nagyterc, tiszta kvint)
D-F-A: D-moll (kisterc, tiszta kvint)
E-G-H: E-moll (kisterc, tiszta kvint)
F-A-C: F-dúr (nagyterc, tiszta kvint)
G-H-D: G-dúr (nagyterc, tiszta kvint)
A-C-E: A-moll (kisterc, tiszta kvint)
H-D-F: H-szűkített (kisterc, szűkített kvint)

Ez az utolsó akkord némileg különbözik, ugyanis itt a tiszta kvinttel (ami hét félhangot felölelő távolságot jelent) olyan hangot kapnánk, ami nem részei a skálának, kénytenek vagyunk beérni ezzel. Ha megjegyezzük az akkordtípusok fenti sorrendjét, akkor már nem kell bajlódni azzal, hogy egyesével építsük fel a hangokból az akkordokat, az alaphang ismeretében meghatározhatjuk, hogy az adott hangnemben miket használhatunk. 






2017-01-02
írta: SchZsolt

Az ukulelében az a nagyszerű, hogy kellő gyakorlással és a megfelelő technikával egy hangszeren tudjuk lejátszani a dallamot és a kíséretet is. Az alábbiakban pár alapvető szabályt írok le ahhoz, hogy a megfelelő akkordokat tudjuk kiválasztani bármilyen dallamhoz.

Kezdetnek azt kell meghatároznunk, hogy melyik hangnemben játszunk. Elsőre maradjunk a C-dúrnál, majd látni fogjuk, hogy a matek működik bármelyik hangnemre. Az alaphangunk ebben az esetben C, és mindenki tudja az általános iskolából, hogy C-D-E-F-G-A-H-C a hangsor. A kérdés, hogy hol vannak ezek a hangok a hangszeren?

Nos, a szabály az, hogy a skála hangjai között két félhang - az ukulelénken két bund - a távolság, kivéve a 3. és a 4., illetve a 7. és a 8. között (ami ugye ismét az alaphang, egy oktávval feljebb), ahol csak egy-egy bunddal (azaz egy félhanggal) kell feljebb lépnünk. Ezeket a közöket nagy illetve kis szekundnak hívják.

Tehát ha fogjuk a C húrunkat példának okáért, azon a C-dúr skála hangjai így helyezkednek el:

 C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC 

A harmadik hang az E, a negyedikhez csak egy félhangot léptünk, illetve a hetedik hang a H, amihez csak egy félhangot kell lépünk, hogy visszaérjünk az alaphang C-hez.

Ezt a szabályt alkalmazhatjuk bármelyik dúr skálára, vegyük például az F-dúrt (ami a másik, ukulelén könnyen lejátszható dúr skála), a hangok így alakulnak:

F, G, A, B, C, D, E, F

Hogy mi a különbség? Csak egy hang! Ha végignézzük, akkor látjuk, hogy a H helyett B áll. És hogy miért, azt az előbbi szabályból könnyen levezethetjük: ha a skála alaphangja az F, ahhoz képes a 3. az A, és onnan a negyedik csak egy félhang távolságra lesz, így H helyett B-t kapunk. A 7. hangunk az E, és ez az alaphangtól egy fél hangnyira van, csakúgy, mint a C-dúr skálában.

Nézzünk egy utolsót, ami kicsit jobban eltér a fenti kettőtől, legyen ez mondjuk a D-dúr.

Az alaphangunk a D, ezután E, és innen azonban még két félhangot kell ugranunk, azaz 3. hang (az F fölött féllel) a fisz, a 4. pedig ehhez képes egy félhanggal feljebb, azaz G. A 7. hang pedig fél hanggal van lejjebb az alaphangnál, azaz a D-t nem C, hanem az annál egy fél hanggal magasabb cisz előzi meg. A skálánk tehát így alakul:

D, E, fisz, G, A, B, cisz, D

Most már csak az van hátra, hogy a skálánkat kissé könnyebben játszható formába öntsük, mert ugyanazon a húron fel-alá rohangálni kissé fárasztó.

Ahogy láttuk, a C- és F-dúr skálák csak egy hangban térnek el, így aztán egészen kis befektetéssel rögtön két skálát is megtanulhatunk.

Először vegyük a C-dúrt, és helyezzük el a hangokat minden húron.

A┠-╂H╂C╂-╂D╂-╂E╂F╂-╂G╂-╂A
E┠F╂-╂G╂-╂A╂-╂H╂C╂-╂D╂-╂E
C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC
G┠-╂A╂-╂H╂C╂-╂D-╂E╂F╂-╂G

Majd nézzük meg, hogy a C húron játszott hangok hol találhatók még.

A┠-╂HC╂-╂D╂-╂E╂F╂-╂G╂-╂A
EF╂-G╂-╂A╂-╂H╂C╂-╂D╂-╂E
C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC
G┠-╂A╂-╂H╂C╂-╂D-╂E╂F╂-╂G

Szerencsénk van, mert három húr három bundja elég a teljes skálához. Ha követjük az egyszerű ökölszabályt, hogy egy bundot mindig ugyanahhoz az ujjunkhoz rendelünk hozzá a bal kezünkön, akkor a mutató (első bund: F), középső (második bund: D és H) és gyűrűsujjunk (harmadik bund: G és C) le is fedi a teljes oktávot. Az F-dúr skála pedig csak az A-húron tér el egy pozícióban, a középső helyett a mutatóujjunkkal kell játszani (H helyett B-t). 

AB-C╂-╂D╂-╂E╂F╂-╂G╂-╂A
EF╂-G╂-╂A╂-╂H╂C╂-╂D╂-╂E
C┠-╂D╂-╂EF╂-G-A-HC
G┠-╂A╂-╂H╂C╂-╂D-╂E╂F╂-╂G

Az fenti leírások persze a C6 hangolású ukulelére érvényesek, ha D6 a hangolású hangszeren játszunk, ugyanezekben a pozíciókban a D és G dúr skálák találhatók. A skálák alapos begyakorlása igen fontos. Nálam bevált gyakorlási taktika az, hogy ha adott tempónál tízszer egymás után megy hibátlanul fel és le, akkor gyorsítok picit. Így remek alkalom kínálkozik a metronómmal való gyakorlásra is. 

A továbbiakban azt fogjuk megnézni, hogy hogyan épülnek fel az akkordok a skálák hangjaiból.






2016-12-16
írta: tb79

Örömmel számolok be arról, hogy kiemelt partnerünk, az Ethnosound webshopja néhány napja megnyílt. Az elmúlt években sokat érdeklődtetek azzal kapcsolatban, hogy az Ethnosound széles hangszerkínálatát meg lehet-e tekinteni valahol. Amíg a saját webshopjuk nem nyílt meg, addig legalább az ukulelekínálatuk itt, nálunk megtekinthető volt (ez a jövőben is így lesz), de így, hogy elindult a webshop, az ukuleléken kívül mindenféle más hangszer is fent van, illetve jelenleg is gőzerővel dolgoznak azon, hogy minden hangszert feltöltsenek. Nincs egyszerű dolguk, tudom, mert amikor még a Krúdy utcában volt az üzletük, olyan mérhetetlenül nagy volt a választék a legkülönlegesebb hangszerekből, hogy napokat lehetett volna azzal tölteni, hogy mindent kipróbáljak. A webshop kínálata tehát napról napra bővül, de már most sok minden látható, elérhető.

Ahogy lapozgattam a webshopjukat, örömmel fedeztem fel az egyik legszenzációsabb dologot, amit nemrég a budapesti Music Expon láttam először: ez pedig, a papírcajon, aminek ránézésre nem sok köze van az ukuleléhez, viszont szuperül együtt tud zenélni egy ukulelés és egy cajonos (már csak amiatt is, hogy a cajon könnyen szállítható ütőshangszer).

Ahogy megláttam ezt az érdekes ütőshangszert, rögtön beleszerettem, és az jutott eszembe: hát persze, mekkora ötlet... cajon papírból... aki ezt kitalálta, az egy nagyon okos ember. Korábban próbáltam már fából készült cajont is, és abszolút kezdő cajonosként (na, ez a kifejezés már nem igaz ) inkább kevesebb mint több értékelhető hangot tudtam kicsikarni a cajonból, pedig tuti, hogy egy kis gyakorlással hamar el lehet érni eredményt (akárcsak az ukulele esetében). A cajon a maga egyszerűségében hordozza a zsenialitását, hiszen olyan kb., mint egy hasáb alakú kisszék, viszont az ötletes belső kialakításának és az alkatrészeinek köszönhetően - kis túlzással - helyettesíti a dobszerkót. Ez a papírcajon abszolút megfizethető, akár karácsonyi ajándéknak is ideális olyannak, akit érdekel az ütős hangszerek világa. Lehet vele boldogítani a panelben a szomszédokat! (Sajnos fülhallgatós verzióról nem tudok .)

A másik szenzációs dologgal viszont már korábban is találkoztam az Ethnosoundnál, ez pedig a Koshi szélharang. Régen még a Krúdy utcai üzletükben is ki voltak akasztva, és nem tudtam úgy bemenni, hogy ne kongassam őket végig . Többféle hangolással készülnek, és igazán kellemesen csengő-bongó hangokat adnak ki, amikor az őszi szellő vagy a téli hideg szél beléjük kap. Ez is jó ajándékötlet!

Visszakanyarodva webshophoz: jószívvel ajánlom mindenkinek, hogy látogasson el az Ethnosound megújult weblapjára, amelyen keresztül is elérhető a webshop, de ha valaki egyből oda szeretne belépni, kattintson ide! Ahogy fent említettem, az árukészlet egy része már fent van, de érdemes többször visszalátogatni az elkövetkező napokban, hiszen folyamatosan bővül az árukínálat, ráadásul nagyon jó, ajándéknak való dolgokat is találhattok!










REGISZTRÁCIÓ
BELÉPÉS FACEBOOKKAL
Legutóbbi bejegyzések
●   Akkordváltás mesterfokon!
●   Élménybeszámoló az ukuleletalálkozóról
●   Ukuleletalálkozó 2017. augusztus 10-én
Még nincs ukulelém!
●   Miért érdemes megtanulni ukulelézni?
●   A zenehallgatásról
●   Miért érdemes zenét tanulni, zenélni?
●   A hangszeres játék jótékony hatásai
●   Ismerkedés az ukulelével I.
●   Ismerkedés az ukulelével II.
●   Tanulj velem ukulelézni!
●   Ukulelevásárlás
●   Ukulelevásárlás kisgyereknek
●   A bariton ukulele I.
●   A bariton ukulele II.
●   Tokkérdés
●   Körmös kérdés
●   MONO - a félkemény tokok Volvója
●   Hangszertanulás, hangszervásárlás (humor)
●   Az ukulelések gondolatai
   ugrás az oldal tetejére
Kipróbált ukulelék
●   Kala, a kis színes
●   Kala KA-S
●   Kala KA-MC
●   A Kala szoprán banjoleléje
●   Kala KA-KG-T8
●   Kala KA-RES-CHR tenor (rezonátoros)
●   Kala U-BASS I.
●   Kala U-BASS II.
●   Lanikai LU-11 - A tökéletes első ukulele
●   Lanikai LU-21
●   Lanikai LU-21C
●   Lanikai LU-21CE
●   A Risa koncert méretű ukuleléje diófából
●   Andoer - a kínai ukulele
●   Szivardobozlele
   ugrás az oldal tetejére
Már van ukulelém!
●   Friss ukuleletulajdonosoknak I. - a hangszer tartása, pengetése
●   Friss ukuleletulajdonosoknak II. - az első akkordok
●   Hangolódjunk!
●   Online ukulelehangoló
●   A relatív hangolás
●   Pengetési technikák kezdőknek
●   Akkordmenetek
●   A metronóm
●   Letöltések
●   Az összes akkord (középhaladóknak)
●   Zeneelméleti alapok - csak türelmeseknek!
●   Transzponálás - kezdőknek is!
●   Latinos dallamok az erdőben
●   Blues ukulelére és zongorára
   ugrás az oldal tetejére
Ukulelére feldolgozott dalok
●   3 Non Blondes - What's Up feldolgozás
●   4 Non Blondes - What's Up
●   Adele - Rolling In The Deep
●   Boldog szülinapot!
●   Bon-Bon - Valami Amerika
●   Cee Lo Green - Forget You
●   Creedence Clearwater Revival - Have You Ever Seen The Rain
●   Creedence Clearwater Revival - Proud Mary
●   Csendes éj
●   ...és megint dühbe jövünk
●   ...és megint dühbe jövünk - Hogyan játsszuk?
●   Grease - Summer Nights
●   Herman's Hermits - I'm Into Something Good
●   Indiana Jones
●   Indiana Jones - heavy metal
●   Kincs, ami nincs
●   Kiskarácsony, nagykarácsony
●   Komár László - Halványkék szemek
●   Mendelssohn - Nászinduló
●   Mennyből az angyal
●   Mennyből az angyal – Hogyan játsszuk?
●   Nemzeti dal
●   Tankcsapda - A rock and roll rugója
●   Tavaszi szél vizet áraszt
●   The Beatles - A Hard Day's Night
●   The Beatles - From Me To You
●   The Beatles - I Feel Fine (3 ukulelére)
●   The Beatles - Let It Be
●   The Beatles - Nowhere Man
●   The Beatles - Twist and Shout
●   The Champs - Tequila
●   The Lion Sleeps Tonight - Így altass oroszlánt!
●   The Mamas & The Papas – Dream a Little Dream of Me
●   The Mamas & The Papas – Dream a Little Dream of Me - Hogyan játsszuk?
●   Pachelbel D-dúr kánonja
●   Pachelbel D-dúr kánonja - Hogyan játsszuk?
●   Quimby - Most múlik pontosan
●   Republic - 67-es út
●   Republic - Szállj el, Kismadár
   ugrás az oldal tetejére
Ha csak úgy olvasgatnál...
●   4 húr 5 év
●   *(l)ele
●   A legifjabb padawan
●   A méret nem lényeg II.
●   A méret nem lényeg!
●   A portlandi vendég I.
●   A portlandi vendég II.
●   A sarod és a közel-keleti lant esete...
●   A zene és a humor
●   Az első magyar ukulele blog
●   Banjolele
●   Bohemian Rhapsody - MUSIKMESSE 2012
●   Build Me Up Buttercup
●   Elbúcsúzunk Bill "Tappy" Tapiától
●   Ethnosound - ukuleleteszt, blues jam :)
●   Filmzenék
●   Három év kihagyott felvételei
●   Kedvcsináló - avagy a kihagyhatatlan videó
●   Lanikai UkeSB
●   Látogatás az Ethnosoundnál
●   MUSIKMESSE 2012 - Frankfurt - az ukulelekínálat
●   A négynyakú
●   Paul McCartney koncertjén jártunk - élménybeszámoló
●   Pink Martini
●   Ukulele blues
●   Ukulele Wars
●   Ukulelére hangolva
●   Ukuleleszó a karanténból
●   Ukulelevásárlás Mankával az Ethnosoundban
●   Ukulelézett, Mylord?
●   Vendég a háznál: zongora
   ugrás az oldal tetejére